Hundreda

Direktlänk till inlägg 10 juni 2012

Rottweiler ATTACK!

Av Emma Hammar - 10 juni 2012 22:51

Det blev inget viltspår i onsdags….


Onsdagen 6 juni hände det som bara inte fick hända!!!


Jag och Arrac var ute på en långpromenad (tidigt för mig) för att börja med nya rutiner. Nu har jag blivit van att inte gå promenader efter min ryggsmärta. Nu när den är bättre så var detta första dagen på ”mina och Arracs nya liv” eller nya rutiner i alla fall! Så med andra ord startade dagen bra…


… Klockan var 9:55, så sker det mest hemska jag har varit med om! Arrac började bli något orolig inför en tomt som har hundar, vilket han alltid blir men idag började den oron tidigare än vanligt. Jag byter sida på Arrac till min högra sida i höger hand så jag går mellan honom och den tomten så att han inte behöver fronta. Framme vid den tomten ser jag mellan buskarna och sopptunnan två svarta ben som kommer. Tänkte att de ska väl ut med hundarna så jag saktade ner och avvaktade. Det tar ju bara en sekund innan jag ser att en Rottweiler kommer ut lös, utan ägare och utan halsband.. Den kom nosade bakom sopptunnan och i samma ögonblick som den hade fritt synfält så slutade den att nosa…. Här tänker jag att nu vänder jag och byter håll, men jag han inte ens överföra den tanken till mina fötter innan den tittade under lugg och ser oss.  Detta är mellan 20-30m från oss…


På mindre än en sekund så spänner den, en hane blicken i Arrac och bröstar upp sig i ett språng! Han stannade inte ens upp för att fundera han visste precis vad han ville göra med Arrac. Jag tar Arrac bakom mig, han hade jättekort koppel så han är nära min rygg. Samtidigt som jag gör mig så stor och hotfull jag bara kan och sätter upp en bestämd hand i luften för att mota bort Rottisen och skriker hotfullt håll dig borta! NEJ! Men hunden reagerar inte det minsta han tittar inte ens på mig! Han har vid det läget redan kommit upp i maxfart och jag fortsätter att skrika och försöka hindra honom! Han var som ett militärt vapen, en missil som är låst på sitt mål! Han ändrade inte ens tempot jag fanns inte! Han hade bara Arrac i sin blick! HAN FLYGER BARA RAKT PÅ!!!!!!!!!!!


Eftersom Arrac var bakom mig så slänger sig Rottisen runt till min högra sida för att plocka Arrac. Att jag hade Arrac bakom gjorde att Rottisen fick mindre fart och mindre kraft i sitt FÖRSTA HUGG! Men en Rottis hane har riktigt kraftiga käkar som gör stor skada! Jag gör allt jag kan för att få tag i hundens nackskinn som inte ens har ett halsband på sig! Jag kan inte spraka för att han är för nära mig. Jag får tag i nackskinnet och försöker slita bort honom från min lilla Arrac. Han bara fortsätter att HUGGA, HUGGA och HUGGA min hund! Jag lyckades dra undan honom 20-30cm efter första hugget men han tar bara sats med bakbenen och flyger på igen, och jag försöker dra undan honom. Jag roterar samtidit för att försöka komma mellan och få bort Arrac från honom. När han inte får tag i halsen så ger han sig på frambenet och hela högra sidan. Han tar tag om Arracs tass och sliter i den kraftigt bakåt! Här börjar jag inse att jag är chanslös och mina armar orkar inte längre. Jag tar i för allt vad jag har och är värd! Mina förbannade vrål på hunden börjar nu övergå till hysteriska skrik och tårarna sprutar åt alla håll! Hör ingen mig? Jag börjar här få in lite tankar och det känns som en evighet… Jag ser hur en kropp full av kraft hugga tag i min späda men muskulösa hunds kropp. Jag ser han ta flera saftiga tag och bara sliter. Gör mitt tag i nackskinnet någon nytta över huvudtaget? Jag har aldrig känt mig så maktlös och svag någonsin. Jag var så förbannat rädd! Jag har aldrig förstått riktig rädsla fören nu! Jag får bilder i huvudet hur Rottisen sliter Arrac i stycken och att jag kommer att se på när min hund dödas! Jag är för svag! Att inse att man inte kan göra ett skit är fruktansvärt! Jag känner hur Arrac faktiskt vill fly bort från Rottisen, han vill inte mötas och slåss. Jag tänker då att hans enda chans är om han springer iväg! Om jag bara släpper hans koppel och tar tag med min högra hand på Rottisen också så kanske jag kan hålla honom med två händer…


Jag släpper Arracs koppel och mycket riktigt börjar han springa bort från oss. Innan jag hinner få tag med den andra handen på Rottisen så tar spjärn med bakbenden och kastar sig mot Arrac. Jag får inte tag på honom och allt går i slowmotion. Arrac har ju bara kommit iväg max en meter och Rottisen flyger genom luften och börjar bita tag i Arracs bakdel… Jag försöker verkligen slänga mig efter och få tag i den stora svarta… Då äntligen kom hundens husse och slängde sig över sin hund! Jag fick tag i Arrac och avlägsnade honom från Rottisen genast!


Allt detta tog troligen inte många sekunder men det kändes som en hel evighet! Jag var fullständigt hysterisk och grinar så kraftigt att jag har svårt att få luft! Jag ser hur Arrac håller upp höger framben och blodet rinner överallt…


Vi stapplar oss hem medan jag grinar och Arrac grinar…


Hur är det möjligt? Vad kommer hända med min lilla Arrac nu? Han hade problem med hundar innan… vi hade äntligen börjat se resultat och framsteg i vår hundmötesträning. Av alla incidenter Arrac har varit med om så slår denna ALLA de andra! Jag vågar inte ens tänka på hur Arrac kommer att reagera nästa gång han ser en hund!!! Kommer vi någonsin att ta oss igenom detta? Kommer han någonsin att kunna lita på andra hundar igen?


Dagen efter på torsdagen åkte vi till veterinären. När vi vaknade så kunde han inte ens sätta ner sitt högra framben, vi fick bära honom överallt… Han hade sådana smärtor och svullnader att han fick sövas och läggas på operationsbordet för att ens kunna undersökas. Inga benbrott eller sprickor, leden såg bra ut. Han har ett fruktansvärt muskeltrama där den är vätskefylld ända in på benet. Han behövde inte dränage just då men vi ska hålla koll. De har behandlat så gott de kan för att det inte sk fortsätta att svälla… De kan inte se på röntgen om det är senskador, det ser men om han har en återkommande hälta efter att han har läkt och det går inte att göra något åt. Kanske att han kommer behöva rehab. Nu går han på smärtlindring och penicillin.  


 

Arrac får dropp hos veterinären och väntar på att komma in på operation... Han är väldigt stressad och har "slagit av" an orkar inte ta in något det gör för ont!!!


Nu orkar jag inte skriva mer…

 
 
Gika och Diesel

Gika och Diesel

10 juni 2012 23:07

Herregud, vet inte ens riktigt vad jag ska säga... Men kanske att Rottisen ska polisanmälas? Ni måste ju kunna känna er trygga i ert eget hem... Fy fan... Varken Arrac eller du behövde detta... Säg till om jag kan göra något... Tänker på er och skickar styrkekramar i massor!

http://www.thedogdiesel.blogspot.com

Emma Hammar

10 juni 2012 23:10

Tack Gunnika!

 
Jossan

Jossan

10 juni 2012 23:27

FY vilken madrömshistora :( hoppas det löser sig på bästa sätt<3 Ryser när jag läser det.

http://http::/josefineochhunderiet.blogspot.com

 
lizzykarlsson

lizzykarlsson

10 juni 2012 23:43

Fy så fruktansvärt, hoppas att de avlivar den hunden!! Stackars Arracpojken och dig!

http://www.wolfeye.org

 
Lina och Loke

Lina och Loke

10 juni 2012 23:51

Anmäl. Strikt ägaransvar gäller alla oss hundägare. De ska bara svälja. De ska även stå för veterinärkostnaderna.

http://flutterby.blogg.se

 
Elin

Elin

11 juni 2012 00:18

Men herregud vad hemskt!!! *kramar i massor*
Vet att sekunder går snabbt men ändå känns det som en evighet.
Många tankar går till er. <3

Men alla dessa kostnader ska rottisägaren betala, du måste polisanmäla sånt här Emma!!!

http://www.fluffmonster.blogg.se

 
Ingen bild

Carro/Blenda

11 juni 2012 05:43

Händelsen ska polis anmälas inget snack, lagen om tillsyn över hundar och katter, detta är ett typiskt sådant fall som bör anmälas.Dessa ska också stå för dina vet kostnader..
Beklagar det som hänt er, vet precis vad du går igenom, jag har själv varit inblandad i 2 rottweiler attacker. Min hund som också var en rottweiler fick stora skador efter att blivit påhoppad av en annan.(denna gång vart även jag biten, inte tala om hans skador i själen..
Vid ett annat tillfälle hade en staket hund (rottis) rymt, den fick syn på mig och min lilla staffe tik som då knappt var ett år. Jag har nog aldrig slagits och kämpat som jag gjorde då för att rädda min tjej.

Folk måste bättra sig, kan man inte hålla rätt på hundarna, nej låt bli att ha dem. Jag tycker alla sådana här händelser ska anmälas, vi måste få ett slut på dem, att behöva gå igenom en sådan här sak är inte kul.
Folk är fruktansvärt nonchalanta, jag har en granne med en liten havanes mix, denna har nog rymt och tappats säkert 10 ggr på mina hundar. Den gör utfall och mindre attacker varje gång, min hane som är en amstaffhane har ledsnat på denna för länge sedan, med alla rätt.
Risken är att jag inte lyckas få iväg den lilla lika bra alla ggr, vad händer den dagen min hund kanske får tag i den? Jo jag blir ersättningsskyldig.
DEn oron jag ständigt ska behöva ha i magen av att denna hund ska komma farandes, husse och matte tar inte till sig ett dugg tyvärr.

DEet är så mkt som spelar roll, jag har en rätt osäker hane i hund möten, saken blir inte bättre att det för jämnan kommer hundar gapar och tjafsar fram till oss. Jag vet vad min hund skulle kunna göra för skada om han hamnar i bråk med dessa små, jag gör allt för att vara den seriöse, men en dag brister det..

Det får inte gå till så här, tycker verkligen vi bör anmäla alla sådana här händelser.
Hoppas din hund läker fint, dock kommer såren i själen ta en evig tid:-(

 
Ingen bild

Lollo, Tarro och Maja

11 juni 2012 07:58

Stackars Arrac och stackars dig ... vilken fasa bara att läsa om vad ni har upplevt. STORA kramar till er från oss. Du borde verkligen göra en polisanmälan och självklart ( hundägaransvar enligt lag) så ska rottisägaren stå för alla dina kostnader !! Fast jag kan tänka mig att man behöver stöttning i att polisanmäla en granne. Jag ställer gärna upp och stöttar om det behövs.

Emma Hammar

11 juni 2012 12:24

Tack Lollo! Det är inte lika lätt att polisanmäla någon man känner och faktiskt tycker om...

 
Ingen bild

Jenny

11 juni 2012 08:38

En polisanmälan vore helt på sin plats!!
Ni hade tur i oturen! Nästa gång kanske det inte går lika bra... Man ska lita på sin intuition!!! Håller tummarna för att Arrac blir fysiskt frisk snattare och att den psykiska hälsan återkommer så småningom om. Men som sagt polisanmäl tycker jag helt klart!!! Lycka till!

 
Ingen bild

Maj

11 juni 2012 08:42

Hej!
Hoppas att du har polisanmält denna händelse, och djurägaren är skyldig att betala din vetrenärskostnad, för det råder strikt djurägaransvar i detta land allt enligt lagen.
Det hjälper inte dig o din hund i detta tråkiga som hänt. Men rottisägaren måste ju få sig en tankeställare om vad det är för hund han har, och göra något så inte fler blir drabbade.Hoppas att det löser sig för dig o din hund.

 
Ingen bild

Anna

11 juni 2012 08:51

Du måste polisanmäla dem för att visa att det inte är acceptabelt beteende. Det var ju dessutom inte bara Arrac som skadades utan även du. De måste ju sätta munkorg på den där hunden om den ska få fortsätta att finnas.
Hade själv problem med två dobermans som ofta smet ut från en tomt jag och min hund gick förbi på promenader, men tack och lov hann det inte gå så långt som till en attack innan de flyttade.

 
Ingen bild

Janet

11 juni 2012 13:27

mitt hjärta blöder när jag läser din historia. Kan visuallisera hur det såg ut på platsen. Anmäl händelsen..vem vet vilken rottisen ger sig på nästa gång? Kanske ett barn ......
Hoppas han kan komma över attacken..fast det blir svårt.

 
Ingen bild

Lollo med Tarro och Maja

11 juni 2012 14:08

En ursäkt är verkligen inget de ska komma undan med utan självklart ska de sätta upp ett hundsäkert staket runt sin tomt, alltid vara närvarande när hundarna är ute samt betala alla din kostnader. Det är ju faktiskt deras hund som orsakat skador så de har ju absolut ingenting att vara sura eller ha taggarna ut för. Förstår att det är en jobbig situation men det är de som har orsakat den inte du. Stå på dig Emma. Kram

Emma Hammar

11 juni 2012 14:10

Tack Lollo :) Kram

 
Ingen bild

Marie

11 juni 2012 19:48

Hej! Jag grät när jag läste din blogg. Vad hemskt. Min samojedvalp blev påhoppad av en stor rottweiler när vi var i Hässleholm på hundutställning i maj. Vi var påväg till finalringen när den hoppar mot oss. Min valp ryggade åt sidan. Ägarna drog tillbaka rotten och sen gjorde den ett utfall till. Den andra gången träffade han mitt lår. Jag fick många stora blåmärken. Vilken kraft i utfallet... Jag gick in i ringen, men ägarna bad inte om ursäkt. Efter oss i ringen skulle en flatte springa. Min hund ryggade när den sprang förbi. Som tur är har vi träffat stora svarta hundar efteråt och min hund är orädd igen. Hoppas att din hund blir bra. <3

 
Maria

Maria

12 juni 2012 13:40

Stackars dig och din vovve. Det gör jätteont i mig när jag läser vad ni varit med om. Jag håller tummarna för att allt kommer gå bra...
Tittar in här igen vid tillfälle för att se hur allt har gått.
Stor kram till både dig och voffsingen!
/Maria

http://airams.bloggplatsen.se

Emma Hammar

12 juni 2012 15:10

Tack Maria :)
Vilka fina bilder du har på din blogg :)

 
Mackan

Mackan

12 juni 2012 16:44

Fy vilken fruktansvärd mardröm!!! Jag fick tårar i ögonen när jag läste om din kamp för att rädda Arrac från Rottweilern. Måtte han läka ihop ordentligt både fysiskt och psykiskt. Var rädda om er.

http://www.skippo.org

Emma Hammar

12 juni 2012 16:53

Det var hemskt! Vi ska försöka :)

 
Ingen bild

Ing-Marie Hanzl

15 juni 2012 12:38

Hej!
Jag har en kullbror till BW:s Gnista. Fruktansvärt det som hände dig. Detta ska absolut polisanmälas. Du kan vara glad att din hund lever. Fizen och jag blev utsatta för samma sak i vintras av en galen schäferhanne men jag lyckades hålla undan schäfern från Fizen tack vare en stor snödriva. Han hade också lust att ta död på min hund vi slogs ca 6 minuter innan hunden gav sig. Efter detta så köpte jag något som heter DOG DEFENSE, det är ett hundattackspray som är mycket effektivt. Nyligen så blev jag tvungen att använda detta då vi blev anfallna på nytt och hunden kom helt av sig och lommade tillbaka till sin matte, Detta hjälper inte din hund nu men om du skaffar detta så behöver du inte gå omkring och vara ängslig för att något ska hända igen.Detta satt i länge på mig rätt så Fizen klarade sig oskadd. Tack vare sprayet som jag nu vet fungerar så är jag inte orolig mer och överför inte någon rädsla på min hund längre.
Jag hoppas att det går bra med din hund i framtiden.
MVH Ing-Marie

 
Anna @ Rocktassar

Anna @ Rocktassar

20 juni 2012 13:04

Fy fan va otäckt! Jag läste din historia på galjar.se först och tårnarna rann... sen kom jag hit och fick läsa den igen, grät lika mycekt en gång till. Det är fruktansvärt att det händer såna här grejer! Det är så jäkla orättvist!!
Jag hoppas verkligen att både du och Arrac tar er ur det här utan att det ska bli för jobbigt... varken psykiskt eller fysiskt..

Tänker på er! MVH Anna

http://www.rocktassar.se

 
Anna

Anna

21 juni 2012 10:57

Men fy fan vad tragiskt!

Blir verkligen illa berörd av att läsa texten, vilket skräckscenario!

Hoppas att vovven blir återställd (fysiskt OCH psykiskt)

Lycka till!

http://Livetmedcadebou.blogg.se

 
Carina

Carina

21 juni 2012 23:34

Usch och fy fan !!
Hittade hit från galjar.se och blev mycket berörd av det som hänt er, värsta mardrömmen :(
Det här är anledningen till att jag går ut med försvarssprayer och det har avvärjt lös hund en gång, tvekar inte att använda dem.
Jag hoppas innerligt att ni lyckas ta er vidare efter den här äckliga händelsen !

http://www.carinapn.se

 
Ingen bild

Astrid

28 juni 2012 03:20

Var med om en liknande händelse när min Chihuahuatik blev nästintill ihjälbiten av en amstaff. Hon fick sitt skallben krossat och var tvungen att operera bort skadad vävnad i hjärnan samt gå gipsad en hel vår på grund av flera brutna ben i tassen. Otäcka skador men det värsta med en sån här händelse tycker jag är att se sin bästa vän så skräckslagen och hjälplös ut som hon var då. Jag vet precis vad du menar när du skriver att du aldrig känt dig så maktlös! Precis som du var jag väldigt orolig för hur min hund skulle vara gentemot hundar i fortsättningen men jag är nästan säker på att den eventuella rädslan en biten hund kan visa gentemot nya hundar sitter helt och hållet i en själv! Min hund blev hemskt osäker och rädd för stora hundar, men dagen som jag bestämde mig för att lita på omgivningen igen och släppa min nervositet så gjorde hon det också! Jag hoppas att det kan bli så för dig också och jag önskar dig ett genuint lycka till i fortsättningen!

 
Nathalie

Nathalie

30 juni 2012 18:19

Vad tråkigt, har oxå vart med om liknade.. Min schäfervalp vart attackerad av en stor 9 årig blandras masstiff/Labrador som var jakthund. Den var lös och ägaren ade ingen koll då den fick syn på oss och slet min hund ifrån min famn., min hund för sedan hugga för o döda.. Kändes som en evighets fast det kanske bara var 3-5 SEK.. Tyvärr är polisen så dumma och hjärtlösa att de la ner utredningen för det ansåg att det ej var viktigt. Hoppas det gick bättre för dej ifall du polisanmälde att det gick bättre med utredning.
Och att det kommer bli bra med andra hundar. Fick oxå den tanken att min hund kommer ej lita på andra hundar.. Men det kommer med tiden.

http://schaferliv.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Hammar - 26 maj 2013 22:57

Nu vill vi starta om med en ny blogg och med ny motivation för träning och livet med hund! Den här kommer ligga kvar vill inte radera alla minnen, framförallt inte eftersom Zelda finns med här      NYA BLOGGEN ...

Av Emma Hammar - 25 maj 2013 23:28

En spännande dag och kollat på ett par hundars MT. Kul och spännande! Det är första gången jag ser det nya. Jag såg en Rottistjej och en Aussiekille båda snart fyra år. Bilden är på Disco som inte var ett dugg rädd för dumpen! Precis som han träf...

Av Emma Hammar - 24 maj 2013 12:47

Mitt och Arracs akilleshäl i lydnaden är fotgåendet! Ja varför då? Matten verkar tycka att det var det tråkigaste att träna helt enkelt    Jag har nog också gjort alla tabbar man kan så alla dessa känner jag till väl    Nu då ska vi se om jag lyckas ...

Av Emma Hammar - 23 maj 2013 21:06

Lite miljöträning blev det innan vi skulel in till Jessica Pelz för återbesök. Jag gillar att han börjar få ett fint lugn i milöer och bara kan lägga sig fint när jag sätter mig.       Jessica hade massor med positivt att säga. Vi är på rätt...

Av Emma Hammar - 22 maj 2013 15:02

Jag och Arrac drog till Norrtälje för att möta upp Angelica och hennes hundar Bowie och Ink för en promenad. Vi har var ute i 1,5h och strosade runt i lugnt tempo. Arrac blir påverkad av tempot och kan lättare bli stressad vid ett hundmöte än om vi b...

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2012 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards