Hundreda

Direktlänk till inlägg 28 maj 2010

Veckan som har gått...

Av Emma Hammar - 28 maj 2010 18:20

Nu finns inga roliga kurser att skriva om eller någon speciell hundträning. Nu får jag vänta till kennellägret som är den 15-18 Juli. Jag har ju lite brist på träningskompisar så här tränas det på egen hand. Jag agerar egna störningar, men jag måste säga att det inte är så lätt att träna fritt följ och försöka vara en mötande hund.... Nä det går ju inte. Med andra ord så är det inte lätt att hitta så mycket störningar som bara träningskompisar kan hjälpa till med. De som jag gärna tränar med bor långt borta och det är svårt att hitta tillfällen... Jag får hålla mig till Älgarna som polare   


Men jag kan tala om att Arrac kan simma. Vi har köpt en brandslang som flyter och tränar vatten apportering. Jag har sagt till Arrac att han inte är en vatten älskande retriver, men det skiter han i. Han är en allround hund säger han - han kan allt   


I Onsdags så var jag på en föreläsning för Eva Bodfält! Jättebra föreläsning om koncentration! Massa nyttigt som jag har tagit med mig i min tävlingsträning. En del saker håller jag och Arrac redan  på med, men nu kan jag vidareutveckla dessa tack vare Eva!


Juste träffade en av Arrac halvsystar där! Crozza hon kommer från Kennel Sugarwind, hon är dryga 18 mån gammal. Hon och Arrac har samma pappa. De var väldigt lika i kroppen hon var inte mycket större än vad Arrac är idag. Jättekul att se lite släktingar   


Arrac älskar inkallningar har jag kommit fram till, han gör nästan vad som helst för att få en inkallning - på gott och på ont! Han sticker för att få en inkallning, inte alltid lika bra. Han kommer som ett skott fast han jagar rådjur eller vill springa fram till an annan hund. Så nu är min tanke att göra följsamheten lika het som inkallning. Nu är det mycket lekbelöningar om han håller sig nära och lite mindre heta belöningar vid inkallning. Ja visst är han super duktig vid inkallning så måste han få en bra belöning, men inte lika ofta längre. Det är min tanke i alla fall, så får tiden utvisa om det fungerar eller inte. 


Idag har jag köpt en filmkamera! Jag lyckades pruta ner den lite, bara 300 kr men ändå. Den jag skulle ha var sista exet och de hittade inte kartongen så då sa jag att jag ska ha en kamera med mig hem idag och då får de sälja en av de andra billigare till mig. Så nu blev det 3500kr som jag betalade. Den var dessutom redan nedsatt så jag hoppas att det är en bra, det är en panasonic SDR-H80. Nu ska det filmas hundträning. Hade tänkt filma Arrac när han är ensam hemma och försäkra mig om att träningen går så bra som vi tror att den gör. 


Lite träning har det blivit för Arrac idag. Milöträning i Åkersberga, ensamhet utan Zelda i bilen. Han skriker när jag går men blir sedan tyst. Jag satt bakom en buske och lyssnade. Alla i Arninge måste trott att jag var knäpp som satt där, men hunden var tyst. Jag kikade fram och såg att han tittar efter mig men är tyst. Han var tyst när jag kom tillbaka också. 


Sen tog jag ut honom och tränade fotgående mitt på Coops parkering i Arninge. Massa bilar och människor, vi kampade också. Jag vet att jag inte är riktigt klot, har man inga störningar hemma så har man inte. Vi drog massa blickar på oss.   


Ja mer kul är det inte än så   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Hammar - 26 maj 2013 22:57

Nu vill vi starta om med en ny blogg och med ny motivation för träning och livet med hund! Den här kommer ligga kvar vill inte radera alla minnen, framförallt inte eftersom Zelda finns med här      NYA BLOGGEN ...

Av Emma Hammar - 25 maj 2013 23:28

En spännande dag och kollat på ett par hundars MT. Kul och spännande! Det är första gången jag ser det nya. Jag såg en Rottistjej och en Aussiekille båda snart fyra år. Bilden är på Disco som inte var ett dugg rädd för dumpen! Precis som han träf...

Av Emma Hammar - 24 maj 2013 12:47

Mitt och Arracs akilleshäl i lydnaden är fotgåendet! Ja varför då? Matten verkar tycka att det var det tråkigaste att träna helt enkelt    Jag har nog också gjort alla tabbar man kan så alla dessa känner jag till väl    Nu då ska vi se om jag lyckas ...

Av Emma Hammar - 23 maj 2013 21:06

Lite miljöträning blev det innan vi skulel in till Jessica Pelz för återbesök. Jag gillar att han börjar få ett fint lugn i milöer och bara kan lägga sig fint när jag sätter mig.       Jessica hade massor med positivt att säga. Vi är på rätt...

Av Emma Hammar - 22 maj 2013 15:02

Jag och Arrac drog till Norrtälje för att möta upp Angelica och hennes hundar Bowie och Ink för en promenad. Vi har var ute i 1,5h och strosade runt i lugnt tempo. Arrac blir påverkad av tempot och kan lättare bli stressad vid ett hundmöte än om vi b...

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards