Hundreda

Alla inlägg den 2 mars 2011

Av Emma Hammar - 2 mars 2011 23:02

Det var träning idag för första gången i ett ridhus. Det var kul med en ny miljö och jag måste säga att Arrac skötte sig bra!


Han lyckades springa fram till de andra hundarna en gång och försökte en gång till och han pep vid uppbindning det var de värsta bitarna men jag är rätt nöjd med honom ändå för han gjorde många framsteg trots allt! 


Han gjorde stora framsteg vid uppbindningen. Han kunde till och med ligga ner relativt avslappnad när jag var en bit bort. Visserligen var jag ganska stilla stående när jag tittade på de andra som tränade. Men det är en helt ny miljö och han klrade sig bra! Över mina förväntningar. Han kom in i en bra attityd och var närvarande när jag sa att vi skullle jobba. Våra tabbar är ju på gund av att vi inte är vana att träna på detta sätt så det är bara att träna mera på!!! 


Jag tränade på fokus och attityd och mycket på det fria följet. Jag fick nu hjälp och tips från mina träningskompisar på vad som skulle passa lilla herrn bra. Eftersom jag inte ser honom när han kommer in bakifrån i en bra position så klickade de åt mig och jag belönade. Hur jag nu ska kunna klicka och belöna hemma är nästa problem     Behöver en STOR spegelvägg! Arrac måste lära sig positionen och inte glida för långt fram. Jag ska också använda mig av mycket godis belöning då leksaken är FÖR HET så han har en för stor förväntan på en eventuell leksak som ska komma fram. Vilket leder till att han kommer fram och hoppar, samt en bilck som kollar av hela mig "från vilket håll kommer belöningen?!"


Så kort och gott så är det bara att träna från början! Gör om och gör rätt! 


Arrac ligger på sin filt medan de andra tränar. Här är han jätteduktig och bara ligger och tittar! Med massor av denna träning så kommer han så småning om klara detta fin fint tror jag!


Min lilla sötnos! Han kollar vad de andra gör. Han blev lite till sig när han såg att Birre skulle göra sin andra inkallning. Han var jätteduktig när han tittade på den första men han gick upp i lite förväntan och ville gärna hänga på farten!


Jag ligger visst kvar på filten... med rumpan matte   Matte vill ha hela hunden på filten! Detta är något som jag kommer att börja lägga in i hans träning. Att kunna vara passiv på sin egen filt. Han kan det ännu inte men jag ska också kunna skicka honom till filten på kommando lös och han ska stanna där oavsett störning är det tänkt   


Det var lite från idag och nu är jag kanon trött och känner mig väldigt hängig... magen har strulat under kvällen så det blir ingen jobba för mig i morgon... Hoopas det bara är en snabb sväng av något?! 


Så nu ska jag gå och "dö" bredvid min sovande Robert   Kan krama honom lite fast han sover... han märker nog inget men det kanske känns bättre i mgen då?

Av Emma Hammar - 2 mars 2011 13:04

Så här vaknar i alla fall jag de flesta mornarna!


Mina ben ligger mellan de två odjuren   


              

Den ena hunden på vänster sidan och den andra på höger sida! Bra nu när det har varit så kallt   

Av Emma Hammar - 2 mars 2011 12:30

Jag hade såna vårkänslor när jag vaknade i morse trots att solan bara hade börjat gå upp och det var -9 grader. Jag vet inte varför men det bara kändes bra och jag glömde bort för en stund hur trött jag är   


Klippte håret tidigt i morse, innan de ens har öppnat    Bra med en kompis som klipper. Nu är jag snygg i håret!


Sen åkte jag till en problemhund och där gick då bara så bra! De var jätteduktiga och jag blev så positivt överraskad när jag såg saker hos hunden jag itne sett tidigare, vilket gjorde min träningsplan mycket enklare för ägarna. Även om de kanske kände att planen var tung så kan jag lova att den blev flera kilo lättare! Alltid kul när det går bra!


Nu ska jag fixa i orgning med lite presenter då Camilla fyller år idag. Kan j inte säga vad hon ska få för hon brukar ju smygtitta här! Hon kanske skriver något sen i sin blogg...


Efter det är det rka vägen till Vappersta till träningsgruppen och vi ska träna i ridhus    Har aldrig tränat i ridhus så det ska bli så kul! Nyttigt för min lilla Arrac. Får se vilket humör jag är på men jag börjar som vanligt att träna hans attityd och tar mig i i huset med en bra stämning. Hinner vi det och det går bra så vill jag träna på fokus, linförighet och platsliggning. Det skulle ju vara riktig trevligt! 


Om jag inte är dödstrött ikväll så kommer en rapport om hur träningen gick. Det tar ju en bra stund att köra dit 1,5 till 2 timmar! Beroende på trafik och sen hem   


Ska upp tidigt i morgon och jobba på Hundstallet! Full rulle hela veckan - eller ska jag säga livet    

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards