Hundreda

Alla inlägg den 6 april 2011

Av Emma Hammar - 6 april 2011 23:51

Det var blandat idag. Jag var så taggad och glad att jag skulle få hjälp med Arracs positionsträning. Vi fick 20-30 minuter inför gruppen.


Gissa om jag inte håller på att tuppa av! Jag har problem med min mage... men inte nu!!! Jag trodde jag skulle dö! Hörde knappt av Eva sa till mig. Tränade och försökt vara avslappnad, ansiktet blommade upp till en röd tomat. Smärtan kom stötvis i magen! Stå framåtböjd och träna. Jag måste ha sett helt patetiskt ut!!! Arrac kunde inte heller hålla full fokus när matte var lite konstig... Jag ville bara springa därifrån och åka hem, grina och dra täcket över mig. Jag blir väldigt ynklig när jag har ont!


Hmm... tror inte riktigt att jag lyckades "gömma" detta. De måste ha trot att jag var supernervös! Jag är ju van att stå inför folk HAHA så det kan gå! Toalettbesök i pausen och jag var något bättre sen   Dumma mage! 


Blir lite sur när magen sabbar för mig! Det var länge sedan nu... Givetsvis måste det dyka upp när man står inför 50 pers och tränar sin egen hund. Jag fick ju inte lite prestationsångest!


Arrac var duktig. Han sprang fram till en söt Flat tik i gruppen när vi tesade oss fram på övningar som skulle passa honom. Jag hade inte helt fokus vilket han snappade upp direkt och han tog sig en jackpott hos den söta tiken   Latjolajbans säger Arrac!



Eva pratar lite generellt om fotgående och skillnaden mellan fotgåendet i jakten och tävlingslydnaden. Jag satt på första parkett eftersom vi skulle ut först!



Arrac har redan kört sitt race här. Vi satte oss längre bak så vi inte sitter dirket där de andra hundarna ska träna. Han var duktig och har verkligen börjar bli duktig på passivitet när vi bara sitter och "har tråkigt". 

      


Sova kan han lätt göra med massor med folk och nägra hundar runt sig. Förhoppningsvis drömmer han om vad Eva säger och lär sig något och visar det en annan dag i ett träningpass??? Vore väl något det  


Ja jag har fått lite nya ideer att ta till mig av och testa i hundträningen både med Arrac och mina ekipage på kurs. Det mesta som Eva visade oss har vi testat redan eller varit inne och nosat på. Men jag tror på en "bland variant" som Eva kom fram till där jag faktist har jobbat med båda tidigare men inte tillsammans! Ska pröva och se!


Nu är det god natt - Vi drar till Vårgårda igen i morgon!!!  

Av Emma Hammar - 6 april 2011 15:08

En sväng till veterinären blev det också... Arracs högra öga har runnit lite i en vecka. Jag har sköljt med ögon rengöring flera gånger varje dag i båda ögonen. När jag såg i morse att det har kommit litte gegg i vänster öga också så ringde jag och klämmde in oss på en tid hos veterinären. 


Arrac har ju lärt sig att putsa ögonen själv så det har sett ganska bra ut. Veterinären såg att dte var lite irriterat. Han färgade ögonen men hittade inga rispori hornhinnan. Tårkanalerna fungerade också, den högra var något seg. Så någon lätt infektion är det. 


Beröm fick vi! Han tyckte att jag har varit jätteduktig och ambitiös som har tvättat noga och ofta. Det kan ibland faktiskt räcka med att tvätta om man gör det i tid! Vilket jag började göra direkt när jag såg att det rinner pyttelite eftersom hans ögon aldrig rinner. Jag bad honom också titta på hans tänder då han har lite tandsten. Det var ingen fara och jag gör tydligen allt jag kan sa han. Jag ger märgben i snitt 3ggr i veckan då frysta och råa. Borsta tänder gör vi också men det kan jag faktiskt bli bättre på. 


Berömmet slutade inte där utan han tyckte att Arrac var jätteduktig som satt stilla medan han droppade i ögonen och sköljde! Han sa att det brukar vanligen bli bökigt och stökigt med hundarna när detta ska göras! Arrac har lärt sig att sitta stilla både när han ska lägga hakan i min hand eller om jag lägger min hand på hans nos, då sitter han stilla!


Träna hantering tidigt med era hundar och ge dem en uppgift när man går till veterinären. Arrac tyckte att allt var jobbigt men han fick göra något som han känner sig trygg i och klrade detta galant! Dessutom impar det på veterinärerna  


Nu lite medicin i en vecka. Antibiotika tror jag det var!   

Av Emma Hammar - 6 april 2011 15:05

I morse åkte vi för att käka frukost med Angelica och Bowie. Arrac tyckte det var jättekul att vara på besök! Det är första gången som vi har varit inne där, eller ja Arrac i alla fall. De fick busa ute en liten stund innan vi gick in. 


Givetvis ville de ligga bredvid varandra i soffan! Arrac tycker att Bowie är skitkul. Tros att Bowie såg skapligt road ut av unghund Arrac som bara busar!  

Av Emma Hammar - 6 april 2011 15:03

Igår gjorde jag lite nytta och badade min stora Heffaklupm! Jag var dyngsur efteråt och hela badrummet var dränkt   Så är dte med stora hundar  


En mindre glad Zelda! Nu är hon ren, fin och luktar gott!    

Av Emma Hammar - 6 april 2011 11:32

Ikväll ska jag på Eva Bodfälds clinic i fotgående vilket ska bli jättekul. Igår fick jag mail av Eva där hon frågade om jag kunde tänka mig att ta med mig Arrac så är han en av tre hundar som hon ska visa på! JÄTTEKUL!!!


Hoppas vi lär oss massa nytt  


Jag är lite av en beroende av nya kunskaper hela tiden   Lär jag mig inte nytt så får jag lite av abstinens     

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards