Hundreda

Direktlänk till inlägg 2 september 2010

Agilitykurs

Av Emma Hammar - 2 september 2010 22:56

Vi var på första kurs tillfället idag! Oj vad jag kände mig gammal   Jag trodde att jag hade kommit fel när jag kom in i rummet. Det var massa små barn! Jag såg en tjej som måste vara äldre än mig och en annan tjej som definitivt är yngre än mig men hon hade iaf körkort så vi var väl tre som var myndiga. Jag tror de yngsta var runt 10 år! 


Men jag måste säga att jag var imponerad av de barnen. De jobbade jättebra med sina lösa hundar. Den hund som var busigast och satck från sin matte var Arrac... Den hunden känner inte jag   


Jag höll honom på halster ett par gånger och ville ha stadgan och han var lite trött så han tog sig ett varv och busade innan han kom tillbaka. Han störde den hund som vi samarbetade med en 1½år pudel kille. 


Ja det hände ett par gånger att jag gjorde så. Men 9 lösa hundar så var han otroligt duktig! Han är ju yngst av alla hundarna på kursen. 


Så imponerad jag blev av Arrac. Jag var mycket skeptiskt till att ha honom lös, han har aldrig varit på min klubb förut (bara på Södertälje BK). Men han var fokucerad på det vi skulle göra. Det var bara hindren och matte som han brydde sig om. Han tittade på de andra men var väldigt duktig hos mig. Han har aldrig bjudit på så mycket fotgående som idag. Han skärpte verkligen till sig med de färdigheter som han har! 


Han älskade ALLA hindren. Tunnlarna och hoppen var roligast! 


Det jag måste fokucera på är att hon INTE går upp i stress. Jag vill få honom taggad men på "rätt" sätt. Jag vill INTE ha en hund som står och skäller för att få jobba. Det vet han, han får aldrig kliva på ett arbete om han beter sig så. Är han lugn och taggad får han jobba. 


Tjejerna som ledde kursen var gulliga tjejer. Det enda jag har som förväntingar är att JAG ska förstå hur agilityn är uppbyggd. Jag kommer jobba mycket med passiviteten i den här miljön. Jag gjorde det flera gånger idag då jag gick och satte mig med Arrrac och BARA tittade på en stund och när han är lugn så jobbar vi lite igen. De verkar inte ta upp någonting om passivitet på kursen eller hur vi ska jobba för att inte stressa upp hundarna. Det är ju så lätt att få hundarna att tycka att detta är kul så det vore ju bra att ta upp det också på kursen. Men vi får se det är ju 7ggr kvar! Idag var det bara fokus på hinderträningen. 


Arrac ÄLSKAR detta!   


Det jag vill få ut av kursen är 

  • Passivitet i en rörig miljö
  • Stadga i samma miljö 
  • lösträning bland andra hundar
  • Uppbindningen/separationen 
  • Koncentration 

Allt detta jobbar vi ju redan på, men jag tar in det i ny miljö. Det roliga var att han hade bättre stadga i den här miljön än vad han brukar! Häftigt! Det var som om han fattade att han får inte göra det där roliga om han inte gör som jag har sagt. Jag är alltid konsekvent med vad han har fått för kommando. 


Superkul!

 
 
matilda och Ess

matilda och Ess

3 september 2010 21:16

vad kul att ni också går agilitykurs :) vi får stråla samman och träna någon dag tycker jag!
trevlig helg kram kram

http://www.livetmed8tassar.bloggplatsen.se

 
Elin

Elin

3 september 2010 23:32

Va roligt med hundkurs! =)
och en pudel med på kursen? skoj =)

http://www.fluffmonster.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Hammar - 26 maj 2013 22:57

Nu vill vi starta om med en ny blogg och med ny motivation för träning och livet med hund! Den här kommer ligga kvar vill inte radera alla minnen, framförallt inte eftersom Zelda finns med här      NYA BLOGGEN ...

Av Emma Hammar - 25 maj 2013 23:28

En spännande dag och kollat på ett par hundars MT. Kul och spännande! Det är första gången jag ser det nya. Jag såg en Rottistjej och en Aussiekille båda snart fyra år. Bilden är på Disco som inte var ett dugg rädd för dumpen! Precis som han träf...

Av Emma Hammar - 24 maj 2013 12:47

Mitt och Arracs akilleshäl i lydnaden är fotgåendet! Ja varför då? Matten verkar tycka att det var det tråkigaste att träna helt enkelt    Jag har nog också gjort alla tabbar man kan så alla dessa känner jag till väl    Nu då ska vi se om jag lyckas ...

Av Emma Hammar - 23 maj 2013 21:06

Lite miljöträning blev det innan vi skulel in till Jessica Pelz för återbesök. Jag gillar att han börjar få ett fint lugn i milöer och bara kan lägga sig fint när jag sätter mig.       Jessica hade massor med positivt att säga. Vi är på rätt...

Av Emma Hammar - 22 maj 2013 15:02

Jag och Arrac drog till Norrtälje för att möta upp Angelica och hennes hundar Bowie och Ink för en promenad. Vi har var ute i 1,5h och strosade runt i lugnt tempo. Arrac blir påverkad av tempot och kan lättare bli stressad vid ett hundmöte än om vi b...

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards