Hundreda

Direktlänk till inlägg 26 januari 2011

Leksaker och apportering

Av Emma Hammar - 26 januari 2011 20:18

Det är viktigt anser jag vad för typ av föremål man använder när man tränar apportering. Jag börjar aldrig med apportbocken direkt, jag lär in beteendet först med ett annat föremål som däremot påminner om en apportbock i sitt utförande. 


Här kommer några förslag på hur dessa föremål skulle kunna se ut. Föremålet har en mittendel att hålla i och ändarna är två och i annat utförande än mitten delen. Alltså påminner det om en apportbock som också har tre dalar. 

        


Den orange leksaken har Arrac och älskar den!


Handtagen på sidorna är perfekta att använda att dra lite för att se om hunden håller stadigt i föremålet eller inte. Hunden ska ha tyngdpunkten bakåt men inte kampa eller dra i föremålet. 


Om du då kampar med hunden så ha ett annat föremål för detta. Men ända så du har två handtag. Då får hunden in rätt beteende genom att du håller i två andrar, hunden i mitten och tyngdpunkten bakåt. Dessa bitar har du i apporteringen men i mindre grad då ni inte ska kampa   


Nu kanske detta låter rörigt. Har du inte kunskaper i apportering så gå in i min kategori med "träning tips" på sidan här där har jag skrivit lite om apporteringen. 


Att börja med andra föremål är jättebra för OM du "förstör" beteendet med t ex tuggande så har hunden INTE lärt sig att göra detta på apportbocken. Om hunden ogillar apportbocken så är det också en fördel att börja med "lättare" föremål, och inte förren hunden kan beteendet apportering lägger jag in själva apportbocken!


När kan hunden beteendet?

Jo när hunden kan gripa föremålet med ett fast och stabilt grepp, utan tugg, på kommandot "apport" och hålla tills du säger "loss". Tidigast då lägger jag in apportbocken! 


Vart kan man köpa dessa föremål? 

Jag köper det mesta hos Djurmagasinet i Arninge. De har ett bra utbud och tränar också apportering på detta sätt! Där får man bra servise och bra hjälp då personalen är mycket kunnig och vet vad de pratar om!


Det var lite tips om apporteringen. Ska gå ner och se om Arrac vill ställa upp på en liten film och visa vad jag menar!


Frågor? Bara fråga   


 
 
Sanna

Sanna

26 januari 2011 21:14

Vi har tränat apportering för en stund sen, men då jaktapportering. Var för kallt ute för att filma, tyvärr. Får boka in någon som filmar åt mig. ;)

http://zookaos.bloggplatsen.se

 
Elin

Elin

26 januari 2011 21:28

hm..lite flätor har jag nog liggandes här någonstans..

http://www.fluffmonster.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Hammar - 26 maj 2013 22:57

Nu vill vi starta om med en ny blogg och med ny motivation för träning och livet med hund! Den här kommer ligga kvar vill inte radera alla minnen, framförallt inte eftersom Zelda finns med här      NYA BLOGGEN ...

Av Emma Hammar - 25 maj 2013 23:28

En spännande dag och kollat på ett par hundars MT. Kul och spännande! Det är första gången jag ser det nya. Jag såg en Rottistjej och en Aussiekille båda snart fyra år. Bilden är på Disco som inte var ett dugg rädd för dumpen! Precis som han träf...

Av Emma Hammar - 24 maj 2013 12:47

Mitt och Arracs akilleshäl i lydnaden är fotgåendet! Ja varför då? Matten verkar tycka att det var det tråkigaste att träna helt enkelt    Jag har nog också gjort alla tabbar man kan så alla dessa känner jag till väl    Nu då ska vi se om jag lyckas ...

Av Emma Hammar - 23 maj 2013 21:06

Lite miljöträning blev det innan vi skulel in till Jessica Pelz för återbesök. Jag gillar att han börjar få ett fint lugn i milöer och bara kan lägga sig fint när jag sätter mig.       Jessica hade massor med positivt att säga. Vi är på rätt...

Av Emma Hammar - 22 maj 2013 15:02

Jag och Arrac drog till Norrtälje för att möta upp Angelica och hennes hundar Bowie och Ink för en promenad. Vi har var ute i 1,5h och strosade runt i lugnt tempo. Arrac blir påverkad av tempot och kan lättare bli stressad vid ett hundmöte än om vi b...

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards