Hundreda

Direktlänk till inlägg 23 februari 2011

I Norrtälje stad

Av Emma Hammar - 23 februari 2011 17:08

Vi åkte till Norrtälje och tränade Arrac och jag. Sen tycker jag inte alls att något var lyckat. Det var kallt, nästan inga hundar ute, Arrac var stressad, jag blev otålig och sen visade det sig också att Arrac var dålig i magen. 


Inga bra förutsättningar att lyckas. Först måste vi börja åka iväg ofta så han kan slappna av fortare i nya miljöer. Han måste samla ihop sig och sina känslor, vilket jag måste hjälpa honom med   


Man jag befinner mig i ett lite frustrerat läge just nu i större delen av vår träning. Han har för mycket energi som han behöver ut med. Han är i en känslig ålder och just nu behöver han sitt spårarbete mer än någonsin. Det tar massa energi på ett bar sätt, han kan koncentrera sig bättre när han är "ny spårad" och han mår bättre! Uppletade är också bra men det räcker inte, han hinner inte komma in i samma lugn som när man lägger ett lååångt spår! 


Självklart måste han också kunna varva ner utan att ha spårat innan men i början av nya träningar måste hunden få förutsättningarna för att lyckas. Arrac är inte där rikitgt än med den träning vi körde idag. 


Arrac på lilla torget i Norrätlje


Sen blir jag så frustrerad över att träna ensam! Jag längtar tills alla träningsträffar som kommer. Vi har en ridhusträning nästa onsdag så den ser vi verkligen fram emot! Den nya träningsgruppen drar igång i maj också och vi behöver mängdträningen med andra hundar! Nu är det lite dåligt med hundar ute....


Jag vill verkligen ha kompisar runt mig att träna med och som kan peppa och hjälpa. När man står själv så kan lätt fantasin spela iväg då man har egna pch personliga känslor till sin egen hund, man känner sig inte tillräcklig alla gånger. Spelar ingen roll att man har alla kunskaper om man känner sig lite misslyckad för en sekund... det blir som ringar på vattnet...


Nu är inte min träning alltid så här trälig det vet ni ju eftersom jag skriver om många bra träningpass men jag känner mig inte helt nöjd med mig själv efter dagens träning. 


Ursäkta all galla som kom upp här men jag behövde skriva av mig lite så jag kan släppa det här dåliga passet och se framåt till nya och bättre träningspass! 


Sen ska ni veta att det är alltid svårast att träna sin egen hund eftersom ni och jag har personliga känslor i våra egna hundar. Det är därför det kan bli så svårt vid vissa tillfällen!

Det är mycket lättare för mig att vara instruktör och hjälp er   

 
 
Ingen bild

Kicki

24 februari 2011 08:55

Emma, även om det är svårt så försök att se det possitivt. Utan misslyckanden så skulle man inte kunna känna den totala lyckan efter en lyckad träning.

Emma Hammar

24 februari 2011 18:20

Tack Kicki :)
Det är på dessa som jag också lär mig och blir en ännu bättre hundtränare!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Hammar - 26 maj 2013 22:57

Nu vill vi starta om med en ny blogg och med ny motivation för träning och livet med hund! Den här kommer ligga kvar vill inte radera alla minnen, framförallt inte eftersom Zelda finns med här      NYA BLOGGEN ...

Av Emma Hammar - 25 maj 2013 23:28

En spännande dag och kollat på ett par hundars MT. Kul och spännande! Det är första gången jag ser det nya. Jag såg en Rottistjej och en Aussiekille båda snart fyra år. Bilden är på Disco som inte var ett dugg rädd för dumpen! Precis som han träf...

Av Emma Hammar - 24 maj 2013 12:47

Mitt och Arracs akilleshäl i lydnaden är fotgåendet! Ja varför då? Matten verkar tycka att det var det tråkigaste att träna helt enkelt    Jag har nog också gjort alla tabbar man kan så alla dessa känner jag till väl    Nu då ska vi se om jag lyckas ...

Av Emma Hammar - 23 maj 2013 21:06

Lite miljöträning blev det innan vi skulel in till Jessica Pelz för återbesök. Jag gillar att han börjar få ett fint lugn i milöer och bara kan lägga sig fint när jag sätter mig.       Jessica hade massor med positivt att säga. Vi är på rätt...

Av Emma Hammar - 22 maj 2013 15:02

Jag och Arrac drog till Norrtälje för att möta upp Angelica och hennes hundar Bowie och Ink för en promenad. Vi har var ute i 1,5h och strosade runt i lugnt tempo. Arrac blir påverkad av tempot och kan lättare bli stressad vid ett hundmöte än om vi b...

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards