Hundreda

Direktlänk till inlägg 15 mars 2011

Träna med flera hundar

Av Emma Hammar - 15 mars 2011 10:11

Jag har fått frågan på flera håll nu så det är dags att ta upp det i bloggen. 


Hur gör jag när jag tränar mina hundar inne. Hur löser jag det med den andra hunden?



Jag tränar av naturliga själv mest Arrac. Men jag glömmer inte bort min stora Zelda. Även om jag inte skriver det i bloggen så tränar jag med henne också. När jag gör i ordning godis, klicker och eventuella träningsredskap så kommer båda hundarna fram till mig och vill jobba!


Jag stänger oftast inte bort den andra hunden då jag vill att de ska lära sig att vara med men att de inte alltid kan vara i centrum. Att Arrac är en slyngel är bara förnamnet och tro mig att han kan hitta på riktiga dumheter och kan han inte sköta sig när jag tränar Zelda så får han sitta i ett kompost galler i ett annat rum medan jag tränar Zelda. Han lär sig av detta väldigt fort att om han är lugn och sköter sig så får han vara lös och vara med att jobba! Här utnyttjar jag att han är en arbetsnarkoman! 


Sköta sig = JOBB! 


Oftast börjar jag med Arrac eftersom det är honom jag har ett mål med träningen. Men det är inte alltid han får börja! Den hund jag inte tränar får sitta eller ligga och titta på! Jag förstärker den hund som ligger och tittar på med jämna mellan rum. På så sätt får båda jobba samtidigt! Ska man träna platsliggning på detta sätt så måste man vara säker på att störningen inte blir för stor! Med det menar jag om jag tränar Arrac i platsliggning och använder Zelda som störning och tränar med henne så får jag inte göra det så svårt att Arrac reser sig och vill vara med oss! Så är du inte säker så använd då ett annat kommado istället för ditt "platsliggnings kommando". 


Så det var lite om hur jag gör med fler än en hund! Behöver man stänga in sina andra hundar så får man självklart göra det! Man måste hitta något som passar en själv. Givietvis måste hunden kunna ligga på ett ställe innan man kräver av den att ligga stilla och titta på fast allt hunden vill är att få jobba med dig!


Lycka till! 

  

 
 
Maja och Link

Maja och Link

15 mars 2011 22:34

Ett tips till alla som vill börja lära hunden att vara med men inte vara i centrum för träningen, utan att behöva ligga plats är att man sätter sig i ett dörrhål. Hunden man tränar framför sig och hunden som ska vara passiv, bakom sig! Till en början måste man kanske hålla undan hunden där bakom från att komma in men detta går ganska fort, sedan kan man flytta längre ifrån dörrhålet för att tillslut bara säga åt hunden att gå in det andra rummet. Inga grindar eller stängda dörrar! I och med denna träning kan nu alla mina hundar vara i samma rum men så fort ja har fokus på en hund vet de att de ska vara passiva!

http://greatwarrior.bloggplatsen.se

Emma Hammar

15 mars 2011 23:00

Det är också en bra variant :) Zelda kan detta klockrent då hon snabbt inser att hon inte tränas. Arrac förstår efter en stund, men dörrhålet var även nytt för mig :)

Jätteviktigt att kunna vara passiva också! Tack Maja!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Hammar - 26 maj 2013 22:57

Nu vill vi starta om med en ny blogg och med ny motivation för träning och livet med hund! Den här kommer ligga kvar vill inte radera alla minnen, framförallt inte eftersom Zelda finns med här      NYA BLOGGEN ...

Av Emma Hammar - 25 maj 2013 23:28

En spännande dag och kollat på ett par hundars MT. Kul och spännande! Det är första gången jag ser det nya. Jag såg en Rottistjej och en Aussiekille båda snart fyra år. Bilden är på Disco som inte var ett dugg rädd för dumpen! Precis som han träf...

Av Emma Hammar - 24 maj 2013 12:47

Mitt och Arracs akilleshäl i lydnaden är fotgåendet! Ja varför då? Matten verkar tycka att det var det tråkigaste att träna helt enkelt    Jag har nog också gjort alla tabbar man kan så alla dessa känner jag till väl    Nu då ska vi se om jag lyckas ...

Av Emma Hammar - 23 maj 2013 21:06

Lite miljöträning blev det innan vi skulel in till Jessica Pelz för återbesök. Jag gillar att han börjar få ett fint lugn i milöer och bara kan lägga sig fint när jag sätter mig.       Jessica hade massor med positivt att säga. Vi är på rätt...

Av Emma Hammar - 22 maj 2013 15:02

Jag och Arrac drog till Norrtälje för att möta upp Angelica och hennes hundar Bowie och Ink för en promenad. Vi har var ute i 1,5h och strosade runt i lugnt tempo. Arrac blir påverkad av tempot och kan lättare bli stressad vid ett hundmöte än om vi b...

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards