Hundreda

Direktlänk till inlägg 12 augusti 2012

Arrac på hundkurs

Av Emma Hammar - 12 augusti 2012 18:58

Idag gick jag och Arrac på hundkurs och vi gick hem med en riktigt bra känsla! Vi gick en plattformskurs. Vi har jobbat lite med plattformen tidigare så nu plockade vi fram den igen för att få vidare ideer hur vi ska jobba viadre med den.


Dagen var mycket mycket lyckad och prio ett för oss är alltid miljön och de andra hundarna! Att kunna jobba med andra hundar runtomkring oss är ett stort steg efter attacken och allt skit vi har varit med om på sista tiden! Nu spred vi ut oss så alla fick plats ifred. Arrac fick vara inne men han ska först passera alla hundar med olika avstånd till honom. En del stod åt sidan runt ett hörn men ändå Arrac kan lika gärna göra utfall om han ser en svanstipp som tillhör en hund. Arrac blev flera gånger utskälld av hundar i bilarna men han reste inte ens sin svans, han sa ingenting! Eller jo han sa massor till de hundarna då han väljer att komminucera genom att använda sitt fins kroppsspråk som att nosa i backen osv. Åh vad glad jag blev!


Jag tog några bilder från asset på förmiddagen då vi jobbade enskillt. Eftermiddagen var det grupparbete och i min grupp var vi tre ekipage som hjälpte varandra framåt i träningen. Jag och Arrac jobbade med att han inte ska "tassa" alltså trampa på plattformen. Han kan gå upp och har inga problem med att veta att han ska stå kvar. Men han går upp och steppar lite och sen står han stilla. Allt gå så fort med honom så nu ville jag vara noga så det blir ett perfekt stå still med alla fyra tassar när han kommer upp på plattformen.



Innan vi börjarmen plattformen liggar Arrac som vanligt på filten och kommer ner i varv medan jag fixar iordning så som jag vill ha det. Dörren är öppen och utanför går det hundar och han ligger lös på filten - DUKTIG KILLE!!!


Jag ser en hund där ute... säger Arrac men visar tydligt med hela kroppen att han tänker ligga kvar. Avslappnad kropp, en invikt tass, ligger i en korv på en höftkula. Mycket trevligt, han tittar bara och det FÅR HAN GÖRA! Målet är att han ska kunna göra detta på appelplanen också med andra hundar runtikring då han är lös.


Jobbar med stabilitetn i tassarna genom att bygga upp plattformen på höjden så det blev ostadigt! Han lyssnar på någon hund som går utanför dörren.


 

En nöjd kille som här stod stadigt och lät bli att trampa runt. Man liksom trillar av om man börjar steppa! Men man står stadigt om man står helt stilla!


Jag är så nöjd med lilla killen idag! Nu blev jag sugen på att gå fler kurser!!! Man jag har itnte någon tid över GAAAAH! Jag vill, jag vill, JAG VILL!   
 

 
 
Elin

Elin

13 augusti 2012 10:50

bra jobbat! kul när det går så bra =)

http://www.fluffmonster.blogg.se

Emma Hammar

13 augusti 2012 15:47

Ja det känns verkligen bra! Kul att man ser resultat på allt man lagt ner på träning!

 
ellan

ellan

14 augusti 2012 08:45

Vad kul att han är så duktig <3

http://tvafula.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Hammar - 26 maj 2013 22:57

Nu vill vi starta om med en ny blogg och med ny motivation för träning och livet med hund! Den här kommer ligga kvar vill inte radera alla minnen, framförallt inte eftersom Zelda finns med här      NYA BLOGGEN ...

Av Emma Hammar - 25 maj 2013 23:28

En spännande dag och kollat på ett par hundars MT. Kul och spännande! Det är första gången jag ser det nya. Jag såg en Rottistjej och en Aussiekille båda snart fyra år. Bilden är på Disco som inte var ett dugg rädd för dumpen! Precis som han träf...

Av Emma Hammar - 24 maj 2013 12:47

Mitt och Arracs akilleshäl i lydnaden är fotgåendet! Ja varför då? Matten verkar tycka att det var det tråkigaste att träna helt enkelt    Jag har nog också gjort alla tabbar man kan så alla dessa känner jag till väl    Nu då ska vi se om jag lyckas ...

Av Emma Hammar - 23 maj 2013 21:06

Lite miljöträning blev det innan vi skulel in till Jessica Pelz för återbesök. Jag gillar att han börjar få ett fint lugn i milöer och bara kan lägga sig fint när jag sätter mig.       Jessica hade massor med positivt att säga. Vi är på rätt...

Av Emma Hammar - 22 maj 2013 15:02

Jag och Arrac drog till Norrtälje för att möta upp Angelica och hennes hundar Bowie och Ink för en promenad. Vi har var ute i 1,5h och strosade runt i lugnt tempo. Arrac blir påverkad av tempot och kan lättare bli stressad vid ett hundmöte än om vi b...

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards