Hundreda

Direktlänk till inlägg 22 augusti 2012

Arrac hos sjukgymnasten...

Av Emma Hammar - 22 augusti 2012 20:30

Var hos sjukgymnasten igår och jag orkade inte skriva om det då och knappt att jag orkar skriva om det nu heller...


Det började bra på väg in till sjukgymnasten Anna Holmgren. Vi stod utanför och väntade och Arrac fick ett hundmöte av en Aussie och en Dalmatiner som gick 6-7m ifrån oss. Arrac stod lugnt och tittade på dem! Även fast den prickiga saken ställde upp sig och tittade på Arrac! Han fick ett tajt möte när vi gick in i väntrummet av en gammal labbe hane, max 2-3m från oss. Arrac var tittade och gick förbi med lite pip då han tyckte att det var jobbigt. På väg ut sen fick vi gå rakt emot en Bullmastiff tik och det klarade han galant också, med pip men det är så stora framsteg för Arrac!


Inne hos Anna började det bra med att vi fick breöm för att vi har skött rehaben riktigt bra. Hon var jätteglad över framstegen med Arrac och det var över förväntningarna. Sen började vi prata allvar....


Hans muskler är hurhålkade vilket innebär att stora delar av musklerna är DÖDA! Och det blir helt enkelt gropar där som alltid kommer att finnas. Kroppen kompenserar så mycket den kan med att andra muskelfibrer ska ta hand om området men det gör gropen bara mindre, den försvinner aldrig. Det kan ta 3-4 år innan muskeln är så återställd som den kan bli. Helt återställd blir han ALDRIG efter alla hundbetten!!! Agility kan vi bara glömma det får han inte ens träna över några omständigheter! Hon började också prata om att jag kan få ut hans livförsäkring tidigare då jag har "användbarhets försäkring" på honom som tävlingshund. Hon säger att risken finns att han aldrig kommer kunna tävla i agility, bruks (sök, spår, rapport, skydd) kanske att vi kan tävla tävlingslydnaden men hon var osäker på de högre klasserna. Det dröjer flera månader innan hon vet säkert men risken är STOR!


Så med andra ord så krossandes alla våra drömmar! Syftet med VARFÖR jag ens skaffade Arrac försvann i ett fasansfullt ögonblick! Bara för att en hund kom ut lös och bet sönder Arrac så är hela mitt och Arracs liv del förstörd och definitivt påverkat! Jag kommer aldrig kunna göra det som faller oss in. Han kanske ALDRIG får träna sitt älskade sök igen! Agility får vi inte ens börja på, skyddet och rapporten får vi inte ens testa! Framförallt rapporten hade jag tänkt att börja träna men det får vi kanske inte göra.


Han kan få vara en aktiv SÄLLSKAPSHUND!!!! Men hallå jag vill inte ha en sällskapshund! Arrac är INGEN sällskapshund! Han kommer må dåligt hela sitt liv om han inte får arbeta ordentligt!


Jag ska göra allt jag kan självklart men att tänka positivt just nu är inte alls lätt! Det här har kostat oss massor med pengar för veterinär, rehab, sjukgymnast och mer blir det! Jag måste köpa en Novafon så jag kan behandla Arrac med hemma varje dag, den kostar 2500kr. Jag behöver låta Arrac laserbehandlas som kostar 750kr per tillfälle och det går INTE på försäkringen trots att jag har rehabförsäkring. Han behöver gå på Treadmill 1 gång/v och simma 1 gång/vecka. Den här historien om Rottweiler Attacken kommer att sluta på flera tusentals kronor för oss. Vi kommer ju koma upp i totalbeloppet för vad försäkringsbolaget täcker långt innan rehaben är klar. Så resten får vi lägga ut med våra egna pengar. Än så länge har detta kostas över 7000kr och då har vi simmat i sjön för att spara pengar. Vilket inte alls är det värsta. Det väsrsta är att leva med det här nu, leva med att hela vår vardag och tillvaro är förstörd. Jag har en arbetsnarkoman som inte får arbeta! All träning jag nu lägger ner och kommer fortsätta lägga ner är allt annat än kul. Det tar mycket tid och sen finns inte så mycket tid kvar att träna lite roliga saker (som han får göra...)


Nej jag orkar inte fortsätta!


Rehaben nu: Vi får inte öka på motion än! Han ska fortsätta simma lika mycket, han ska använda pilatesbollen varje dag, kroppskontrollövningar och sen behöver han tredmill, novafon och laser som jag inte vet hur jag ska kunna betala...


  Den här symbolen sitter på vårt ÄLSKADE hundarbete just nu.... och i värsta fall så sitter den kvar hela Arracs liv! Lätt med happy face nu...? Jag är inte alls bitter!

 
 
Ingen bild

Mia

23 augusti 2012 12:36

Oj vad jag skulle vilja träffa dig.. Förstår din desperation och oro men tyvärr löser den ingenting. Lita på mig bry dig inte om alla dyra behandlingar, jag kan hjälpa dig med gratis uppbyggnad. Man måste använda sig av naturen.. Dessutom tror jag tyvärr inte alls på att musklerna är döda. Dock verkar det sitta mer oro i ditt huvud än din hunds, hundar har med rätt o tryggt stöd lättare än oss människor att gå vidare efter en sån här sak. Våga ta hjälp av folk som KAN hur hundar är med varandra och inte folk som kan träna hund.
Man kan nämligen inte träna en hund trygg det måste upplevas..

 
Emma

Emma

23 augusti 2012 12:38

Usch vad tråkigt att höra! Vad livet kan vända riktning bara på ett ögonblick :/ Hur gör du med pilatesbollen? Lycka till med rehaben! /Emma och Liam

http://engelskspringerspanielliam.blogg.se

Emma Hammar

23 augusti 2012 13:10

Ja det är tråkigt! Jag ska börja med pilatesbollen så jag kan skriva om det och ta bilder. Han ska stå på den är det tänkt ;)

 
Anna @ Rocktassar

Anna @ Rocktassar

23 augusti 2012 15:07

Fy fan rent ut sagt! :( Det där är ju mardrömmen alla hundägare är livrädda för... :( Stackars er.

MEn ang det ekonomiska, har inte ägaren till rottisen skyldighet att betala rehab om dennes hund skadar din hund?

http://www.rocktassar.se

 
Elin och Billy

Elin och Billy

24 augusti 2012 09:34

Åh vad hemskt :(( satans hund som attackerade honom.. Fy... finns ju typ inget värre.. Bara att försöka hålla modet uppe även om det är svårt och hoppas på att rehaben går framåt.

sv: Åh, den kursen hade nog varit jättenyttig för oss.. typiskt att det är så himla långt bort även om jag hade haft körkort och bil.

http://elinselin.se/wordpress

 
Elin

Elin

24 augusti 2012 11:09

Det var inga roliga nyheter du..

http://Www.fluffmonster.blogg.se

 
Therese P.

Therese P.

24 augusti 2012 16:43

Vilka tråkiga nyheter! Men ingenting är ristat i sten, så allting kan hända, det är bara att köra på och hoppas att allt blir till det bästa och du, du har ju alltid rallylydnad som du kan träna och tävla i ;)!

http://https://dogsenseblogg.wordpress.com

Emma Hammar

24 augusti 2012 17:31

Tack Therese :) Rallyn var inte riktigt det jag hade tänkt med honom... men jag får kanske tänka om och bli rallymästare istället ;) Så får vi tävla för dig när du dömer ;)

 
Malin &Tjossan

Malin &Tjossan

24 augusti 2012 21:43

Alltså...jag blir såå arg och ledsen! Vet ju vilka planer du haft för Arrac och jag förstår att det känns förj*kligt just nu. Och det har du såklart all rätt till just nu. Men jag tvivlar inte på din och Arracs kämparglöd! Ni kommer fixa det här, med de förutsättningar ni har. Var stark!

Varma kramar
Malin och Tjossan

http://rosegoldstrike.devote.se

Emma Hammar

24 augusti 2012 21:48

Tack Malin!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Hammar - 26 maj 2013 22:57

Nu vill vi starta om med en ny blogg och med ny motivation för träning och livet med hund! Den här kommer ligga kvar vill inte radera alla minnen, framförallt inte eftersom Zelda finns med här      NYA BLOGGEN ...

Av Emma Hammar - 25 maj 2013 23:28

En spännande dag och kollat på ett par hundars MT. Kul och spännande! Det är första gången jag ser det nya. Jag såg en Rottistjej och en Aussiekille båda snart fyra år. Bilden är på Disco som inte var ett dugg rädd för dumpen! Precis som han träf...

Av Emma Hammar - 24 maj 2013 12:47

Mitt och Arracs akilleshäl i lydnaden är fotgåendet! Ja varför då? Matten verkar tycka att det var det tråkigaste att träna helt enkelt    Jag har nog också gjort alla tabbar man kan så alla dessa känner jag till väl    Nu då ska vi se om jag lyckas ...

Av Emma Hammar - 23 maj 2013 21:06

Lite miljöträning blev det innan vi skulel in till Jessica Pelz för återbesök. Jag gillar att han börjar få ett fint lugn i milöer och bara kan lägga sig fint när jag sätter mig.       Jessica hade massor med positivt att säga. Vi är på rätt...

Av Emma Hammar - 22 maj 2013 15:02

Jag och Arrac drog till Norrtälje för att möta upp Angelica och hennes hundar Bowie och Ink för en promenad. Vi har var ute i 1,5h och strosade runt i lugnt tempo. Arrac blir påverkad av tempot och kan lättare bli stressad vid ett hundmöte än om vi b...

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards