Hundreda

Alla inlägg den 8 februari 2012

Av Emma Hammar - 8 februari 2012 22:59

Den här kursen är så häftig säger jag bara! Alla har gjort framsteg sen förra veckan! Vi lär hundarna att slappna av på en filt... Vi får ofta frågor och kommentarer av folk "det är väl inget svårt att lära en hund att ligga kvar på en filt?"


Nej det är inge svårt! Men... det är inte det som är målet. Det är VAD hunden gör på filten som är det väsentliga! HUnden ska kunna slappna av! Den får int eligga och jobba med förvänta på det kommande arbetet. Det är här som träningen blir lite trixig och svår. Den ena hunden är inte den andra lik.


Jag är så stolt och nöjd med deltagarna i den här gruppen att de tar träningen så seriöst och förstår visten med detta. Ni är bara så bra!


Bjuder på några bilder från hundarna idag. Tyvärr blev det tekniskt strul plus att jag in inte ta på alla hundarna idag. Nästa gång ska jag försöka. Prio ett är ju att coacha er även om bilder är kul att ha   


Golden tiken Dezzi

Lagottotiken Lova


Greyhoundblandningen Buster


Mini-Aussien Diesel  


BRA JOBBAT! Jag tycker att det är JÄTTEKUL att hålla den här kuren   

Av Emma Hammar - 8 februari 2012 22:45

Japp ett spår blev det i Arninge trots att jag inte han åka i tid! La ett spår på 900m snabbt som attans innan kursen! försökte få några hundtränare att följa med att titta efter kursen när jag tog spåret... men icke! Nä tydligen är man ensam om att vara en strong hundtränare som tar spår i yvigt snöfall klockan 21 på kvällen..... TUNNISAR  



- Liggtid drygt 3h      

- 900m

- 5 föremål

- Temperatur... -10 grader  

- Yvigt snöfall

- Hårt spår på plogad mark, ett par fotavtryck fanns men de hade snöat bort!

- Effektiv spårtid 17 min (inkl lektid)


Nja sådär nöjd... det var flamsigt och okoncentrerat enligt matten. Men det var svårt då det var väldigt kallt och det snöade rätt friskt. han var kall om tassarna också. Men kämpaglöden var det inget fel på  


Nej det är inte mitt spår ni ser i snön... Men han flaxade dit för att kolla. Ja står i spårkärnan där 1 miljon männiksor har gått så mitt spår utmärker sig inte. Detta var nog den skarpaste bilden min iPhone lyckades ta på den svarta fanan  


Duktig är han ändå min lilla plutt! Nu är han trött och han har gjort ett kanonbra jobb idag min lilla kille      

Av Emma Hammar - 8 februari 2012 15:50

....tar knäcken ibland.... Hur ska jag hinna med spåret? Kankse får lägga det innan och ta efter kursen?


För övrigt skulle jag ha kameran med mig på kursen idag men den tappade jag i golvet i förrigår så den är trasig.....! Eller bara objektivet och jag har inga fler objektiv   Jag behöver ett nytt!!!

Av Emma Hammar - 8 februari 2012 14:02

Det blev hundmötesträning i Rimbo idag. Det gick riktigt riktigt bra! Är TOKNÖJD  


Hundmöte 1

En stor Rottis hane. Ska tillägga att Arrac är skiträdd för Rottisar. Jag såg aldrig hunden förren den var sett bakom oss. Rottisen började med ett valpgnäll till Arrac och Arrac svarade med ett valpgnäll tillbaka. Jag var inte beredd alls men jag gav honom beröm. Vi gick bara vidare och de kom upp bakom. Arrac hade svårt att släppa men han var trevlig i sitt spårk, ingen hög och ful svans som han brukar ha. Jag ställde oss lite längre bort och började belöna för att han titta på Rottisen. Smärtfritt och bra möte!


Hundmöte 2

En gul blandras typ labbe aktigt hanhund satt utanför Coop och tittade på dörren efter som ägare. Jättebra tänkte jag, den kommer ju strunta i Arrac. Vi stod ca 7m ifrån och tränade att Arrac ska titta och bearbeta. Nu kunde Arrac använda nosen och lukta och ta in dofter från den andr hunden som sitte med sidan till oss. BRA! Vi stod därbra länge tills ägaren kom. Arrac fiixade fin fint att fortsätta titta på hunden då den kom i rörsele och gick iväg.


Hundmöte 3

Direkt efter det mötet snubblade vi in på nästa då en hund satt utanför system bolaget och tittade på dörrarna efter husse där också. Någon liten extremt tjock spaniel typ. Här stod vi knasigt till men ca 12m från hunden stod vi. Lite pip från Arrac men han tittade fint. Jag gick lite så vi var i rörselse då han måste kunna göra detta i rörelse också. Hittils står han och jag bara stilla.


Hundmöte 4

Även det fjädre mötet blev det sista i en kedja av fyra möten. En pensionär med rullator och ett halvlitet ludd till hund kom. De skulle stanna vid bankomaten mittemot oss. Perfekt! Längre tid att träna! Arrac bearbetade det fint!


Efter det hunmötet gick vi till bilen. Arrac såg riktigt nöjd ut han själv. Han gick fint i kopplet brevid mig och såg glad ut. Annars brukar han dra som en tok när han mår dåligt eller är stressad! Om Arrac är lung så går han fint i koppel.


 

Arrac efter alla hundmötena. Han är sansad och har tid att undersöka dofter och kolla läget. Riktigt bra! Hur våra hundar blir efter ett hundmöte har betydelse hur de upplevde sina möten. Så det är inte över bara för att den andra hunden är borta. På bilden är han uppmärksam på det runt honom.

Av Emma Hammar - 8 februari 2012 11:00

Idag startade dagen med en 30 min halkig promenad... Ja jag vet jag orkar fortfarande inte gå längre... dumma rygga! Hundarna fick iaf en långpromenad av Husse igår  


Snart ska jag dra och simma, åker lite tidigare så att jag hinner körna lite träning med Arrac. Hoppas på hundmöten förstås. Sen efter simningen åker vi hem och käkar, gör lite bokföring mm innan jag åker vidare till Arninge. Jag ska vara där senast kl 18:00 för privatträning innan kvällens kurs. Men jag ska nog försöka vara där till klockan 16-16:30 så jag kan lägga spår igen i Arninge   Trevlig att kunna lägga hårda spår!


Jag är en spårnörd och älskar spåret av flera skäl! Hunden får motion samtidigt som den spårar (beror ju på hur långa spår man lägger...) Det är koncentration och uthållighets träning som ger oss en skjuss i annan träning också. Hunden får bearbeta allting själv så det är en självstäninghet som tränas. I Arracs fall så är det nyttigt att spåra i miljöer sm bringar hund- och människomöten och här har han spåret som sin trygghet. Nu har vi inte fått några möten i spåret så det ska bli spännande och se den dagen vi får det. Kommer han släppa spåret? Kommer han använda spåret som en "napp" och strunta bearbeta det runt honom? Kommer han använda spåret som en avledning? Eller kommer han känns sig så trygg med sin uppgift att han klarar av att spåra vidare och ändå se att han får ett möte?


Hundträning och framförallt hundarnas beteenden är så spännande   

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16
17
18 19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards