Hundreda

Alla inlägg den 18 december 2011

Av Emma Hammar - 18 december 2011 21:27

Testet vi skulle göra igår gick ut på följande


- Annan spårläggare

- Ge mitt bankkort

- Gå i vegetation

- Efter 500 m släpp bankkortet

- Spårläggaren visar spårets start och riktining men följer ej med


Det gick bra! Jag vill gå en spårkurs nästa sommar men vem som helst fick inte söka då de kräver en jämn nivå på deltagarna och inga nybörjare. Detta var testet och man måste klara det för att ens få anmäla sig!


Det var dessa förhållanden igår


- Spöreg/snöblandat regn på slutet av spåret

- 1,5h liggtid

- OBS ingen snö på backen vid spårning!


Arrac var taggad till tusen! Gick rakt på och jag valde att hålla emot. Efter 150m så kom vi till ett stort, brett och djupt dike som Arrac ville gå över... men valde att gå runt då änden var 30m åt sidan... Va fasen tänkte jag har han gått där?! Jaja följ hunden... Sen spårade han parallellt på andra sidan och hoppade över igen där vi var innan vi gick runt? Trams hund!


Jag gick tillbaka till änden av diket och lät honom vinda och sickade iväg honom och inte fanns där något spår. Han käkade typ gräs! Då jag gick runt diket dit han hoppade (jag kunde omöjligt hoppa över!) och DÄR åkte nosen ner i backen som en magnet och då bar det av hela vägen till slutet! Inga frågetecken efter det! Så nyttigt för mig att verkligen få läsa hunden och bara följa. Nyttigt också att han faktiskt tappade spåret. Han har inte spårat i spöregn sen förra sommaren och inte med snöblandat regn någon gång. Men vaddå nosen behövde väl värmas upp men de nya förhållandena så var det peace of cake resten av vägen  


Fångade en suddig bild då han kom med kortet till mig! Lycklig var han     


Sen var vi sena hem. Jag mailade fort som attans för att säga att vi klarade provet så vi kan ha en chans att få en plas på kursen. 


Sen bar det av till en av mina bästa vänner Bodil på middag. Hundarna var välkomna. De var duktiga, kul att se att de kan koppla av och bara vara när vi är borta. De få i princip aldrig följa med någonstans (annat än att sitta kvar i bilen) så det var nyttig och kul för dogsen att få vara med och smaska på ben!


   

Tuggande hundar som kan slappa   


Övrigt idag har vi handlat för julafton, köpt en gran och blommor till en julgrupp. Sen var pengarna typ slut   Så vi vänta till den 23/12.


Min julgrupp blev så här! Jag gillar att köpa mina egna ihop plock och göra något fint av. Roligare (och billigare) än att köpa färdiga.


Nu ska jag teckna lite innan jag går och lägger mig. Upp och jobba i morgon.

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< December 2011 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards