Hundreda

Alla inlägg den 19 augusti 2010

Av Emma Hammar - 19 augusti 2010 10:06

Nu på morgonen har jag och Arrac tränat lösträning och lydnad. Bäst att göra det på en gång för annars blir det som vanligt att jag inte hinner innan jobbet. Vi var bara ute en halvtimme och tränade men det är ju bättre än ingenting. 


Som jag skrev i förra inlägget så är fokus något som vi verkligen måste träna mer på. Han kan hålla fokus länge när jag ber om det. Däremot när han får sitt frikommando så har han inte fokus på att vi håller på att träna... Ja han är ung och så men lite mer måste han lära sig att hålla. Han behöver mer uthållighet. 


Något annat som jag behöver träna extra på är stimuluskontrollen på alla kommandon. Den måste jag verkligen träna extra på innan jag lär honom nya moment. 


Så här ligger vi till i lydnaden nu


 

  • Linförighet - Vi måste träna uthållighet så han orkar mer än vad ett pass i klass 1 gör. Han kan tappa i höger och vänster svängar. 
  • Platsliggning - Är han bra på men måste tränas oftare. Han kan ibland resa sig när jag lämnar honom. Så träna på mer stadga i ligg. 
  • Tandvisning - Ja det är ju bara jag och Robert som tränar. Behöver be andra vänner och bekanta att hjälpa till. 
  • Apporteringen - Ja det är tugget som ska försvinna och vi är på god väg. Mer träning för nu har han fixat klass 1 flera ggr utan tugg!
  • Läggande under gång - stimuluskontroll 
  • Ställande under gång - inte påbörjat 
  • Inkallning - Bra fart. Måste ha stadgan i sittet så han inte reser sig. Ingångarna måste tränas på så de blir bättre. 
  • Hopp - Har tränat på ett par gånger, har inget hinder men han behöver mer träning, stumuluskontroll och ingångar. 

Så här ligger vi till i träningen. Om det ska bli tävling för vår del i oktober så behöver vi verkligen jobba och lägga på ett kol! 


Blir vi inte klara den här säsongen så är det ju ingen fara. Då fortsätter vi bara att träna under vintern och så stormar vi lydnadsplanerna till våren istället! Jag har tävlingarna som delmål, uppnår vi det inte så är det bara att fortsätta att träna. 

Av Emma Hammar - 19 augusti 2010 10:03

Mina hundar är lite roliga ibland. Måste visa på film   


Jag ber alltså Zelda att inta fotposition för att få sin mat. Arrac hänger också på   

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards