Hundreda

Alla inlägg under januari 2011

Av Emma Hammar - 20 januari 2011 10:17

Idag väntar jag på att läkaren ska ringa. Hoppas att allt är ok, blir så jobbigt  om det skulle vara något. Vill vara ung och frisk! 


Annars vet jag inte vad jag ska göra idag, inga planer alls faktiskt. Sticka lite på mina strumpor. Men sen då? Lite rastlös är jag måste jag säga. Sitter ju mest vid datorn och bloggar om allt och ingenting   


Klart jag ska ut med Arrac men jag ser ingen sol   Jag var så glad igår, innebär det här att jag är sur idag   ??? Nej det hoppas jag verkligen inte   

Av Emma Hammar - 19 januari 2011 23:20

Hittade en rolig film från en hundkurs. Helt galen kurs   Är det så här mina kurser ska börja se ut? 


Hittade det på Silvia Trkmans  hemsida 


Av Emma Hammar - 19 januari 2011 18:43

Åhh en glad överraskning! Fick besök av Angelica och Bowie! Vi var ute en timme och försökte gå på skaren utan att åka igenom   Inte lätt! Angelica stamade sig fram så hon åkte igenom hela tiden   Själv smög jag över och höll mig ovan på större delen av promenaden, men tro mig jag "gick under" många gånger jag med!


Medan vi stapplade omkring så gjorde Arrac och Bowie det också. Skoja inte! Arrac såg hur töntig ut som helst när han verkligen tänkte på hur han tog vartenda steg i en hastighet av 180km/h så han inte skulle gå under snön!!! HAHA!


En glad överraskning   


Så idag har Arrac fått detta

  • Lyckad koppelträning
  • Lång promenad i rask takt
  • Hundmöte
  • Lite lek
  • Hundbus 
  • Ensamhetsträning hemma medan jag rastar Zelda (går bättre nu) 

Arrac håller nu på att plåga husse som ligger och göra sit-ups! Han hoppar på honom och försöker lägga en leksak på husse så de ska leka   


Stackars husse   

Av Emma Hammar - 19 januari 2011 14:04

Jag bara sken upp av den här promenaden! Solen skiner   Fick sånna vårkänslor idag!  Tog en lagom promenad på drygt 4km som tar en timme att gå. Nu gick faktiskt Arrac kopplad hela sträckan utom 5 min. Så duktig börjar han bli nu på att gå i koppel, han drar inte alls lika mycket nu som förr. Jag arbetar ju med honom hela tiden så om han är på väg att dra så bryter vi det beteendet på en gång och kräver kontakt istället. Skönt att bara gå för en gång skull. 


Vi möter nästan ALDRIG hundar när vi är ute och går vilket är trist för vi för aldrig chansen att öva på det, vilket leder till att Arrac har STORT intresse för den andra hunden när det väl kommer någon. Denna runda vi tog nu bor det fler folk på så sannolikheten är större att möta hundar här. 


Och det kom faktiskt en hund! Jippi! Den gick bakom oss i nästan 1 km så Arrac hade stora problem att gå åt rätt håll. Han ville titta på hunden så han typ backade... hehe. Tränade på och klickade för att han tittar framåt och går framåt. Vi hade världens träningstillfälle här. I slutet så kunde Arrac gå normalt fast det gick en hund bakom. Känns så bra!


Ja jag borde gå min egen hundmötes kurs   Hihi. Nä ännu bättre jag får hyra in er så ni får promenera här där jag bor så jag få MASSA hundmöten! 


Glad av solen!   

Av Emma Hammar - 19 januari 2011 12:02

Hade lite tråkig och Canis skickade ut mail om rea på den del av deras böcker så jag beställde dessa! 


 

Av Emma Hammar - 19 januari 2011 11:54

Måste säga att foderbilen var inte tillräckligt snabb om man vill ha maten snabbt. Man måste vara ute i god tid om man ska få innan maten är slut. Hädan efter kommer jag att åka och handla maten på Djurmagazinet i Arninge hos Camilla! Det går fasen mycket fortare att köpa maten där! 


Glöm inte att vi håller en billig klickerkurs på DJurmagazinet i februari! Endast 750kr ord. pris är 1200kr! 


Djurmagazinet är inte som vanliga djuraffärer - den är bättre   !!!

Av Emma Hammar - 19 januari 2011 11:06

Kom nyss hem från tandläkaren som har lagat ett hål. Jag har alltid massa hål det är så himla trist. Som tur var fick jag 50% rabatt!   Nu blev jag seg, bedövning i hela käften. Ska lägga mig och vila lite framför tv:n Så jag orkar gå ut med min hund snart. 

Av Emma Hammar - 18 januari 2011 18:44

La även krut på koppelträningen idag men attityden redan från ytterdörren. Mycket bättre än igår! Han är så medveten om kopplet och kontakt med mig. Den här skadan i axeln har verkligen tvingat mig med noll tolerans och verkligen kämpat med koppelträningen de stunder han har kopplet på. Jag har varit så bekväm sen Arrac var liten att han nästan alltid är lös. Det är ju skönt   


Jag vet ju hur läraktig han är och jag har inte varit helt 100% konsekvent med kopplet, råkar faktiskt tycka att det är lite mindre kul än lösträningen   Men ack så viktig den med! Nu fokuserar jag på

  • Kontakt
  • Följsamhet
  • Noll tolerans - Alltid slakt koppel
  • Sträckt koppel = STOPP "Sorry grabben du kommer inte en cm längre!"
  • Uppmäksamhet
  • Närvaro som är ömsesidig
  • Lek (dock ingen kamp...) 
  • Godis
  • Uppgifter på promenaden 

Det är ju så lätt om man bara ger sig fan på det och har ett jävlar anamma! Vissa hundar kräver mer än andra och Arrac tillhör en av dessa hundar. Han kräver massor. Hade jag bara gjort detta redan från början och låtit bli att vara så bekväm så hade han gått bra i koppel idag! 


Sen är han en slyngel så det är extra viktigt att han VET vad som gäller! Nu tänker jag inte bli bekväm och släppa på träningen igen! Sen gäller det att göra detta i nya miljöer. Om jag bara koncentrerar mig på honom så har jag alla verktyg jag behöver för att han inte ska dra!


Arrac gick exemplariskt hela vägen hem, från där jag kopplade honom vilket är en promenad på 10 min. 


Körde även idag ett uppletande som gick super med 4 föremål. Han jobbar så fint! Det var ett lite mer vardagsmässigt uppletande, har inte trampat upp någon ruta inte   Jag band även idag upp honom i ett träd och det gick ännu bättre idag! Han slutade skrika hysterisk efter att jag hade gått 5m!!! Sen pep han när jag gick 10m till och sen var han tyst. Även när jag försvann bakom träden...   Det tar sig!


Sen vilka snötunnlar det blev idag. Han hittade massa dofter under snön och grävde ner sig så bara rumpan stack upp! Han har ändå ett bra fokus och kommer på inkallning trots att han är halvvägs till Kina! Träningen de senaste dagarna har gett bra resultat! Bara fortsätta träna!


Vet inte vad som har hänt men jag har blivit mer positiv och glad sen det började töa! Många är deprimerade nu men jag är bara så glad och börjar bli inspirerad!!!

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards