Hundreda

Alla inlägg den 26 oktober 2010

Av Emma Hammar - 26 oktober 2010 17:37

Sitter och försöker komma fram till vilket hundfoder jag vill att Arrac ska ha. Han ska (inte riktigt än) men snart byta foder då han ska gå över på vuxenfoder. Jag vill ge honom ett bra foder men det är så svårt i djungeln men ALLA foder som finns. 


Jag saknar tyvärr djupa kunskaper i ämnet. Har surfat runt på nätet och läst på en del. Det finns åtskilliga varianter som sägs vara det bästa för hunden. Jag försöker tänka NATURLIGT. Vad behöver hunden och vad behöver den inte. 


En sak som jag är på det klara med att spannmål behöver inte våra hundar. Det drygar ut foder och gör foder billigare. Dock behövs någonting som kan binda en foderkula.  Protein behöver hunden och det borde innehålla till stor del proteiner då det är naturlig föda för hunden. Men sen då? 


Det finns så mycket som sägs vara bra för våra hundar som även är nyttigt för oss. Men är det naturligt för hunden? Det finns massa ämnen som är bra med i samband med andra ämnen så mister det sin effekt och tvärtom! Sen så är ju inte hunden och människan SÅ lika att vi kan äta samma saker!!! Hunden kan ibland äta sådant som inte vi klarar och vi kan äta sådant som en hund inte klarar. Det beror på bland annat vilka ensymer vi har i kroppen. 


T ex kan hunden inte äta lök (vilket de flesta redan vet) för att hunden saknar det enzym som bryter ner ett ämne som finns i lök. Det ämnet ger i sin tur anemi (blodbrist) eftersom det lagras i kroppen...

Ett litet onlägg om det bara, Zelda fick i sig lök i en kompost när vi var bort bjudna... tre dagar senare låg hon p å golvet och hade små anfall och dregglade... Hon hade fått i sig lök och fick läggas in på sjukhus och det kalaset gick på 12000kr!!! 


Men ja vad ska man välja till sin hund??? Det är så svårt och jag har fått massa tips om bra foder. Men nu är jag helt inställd på att INTE ge ett foder som innehåller majs till Arrac då detta "käkar upp trypofanet" som våra hundar behöver för att hjärnan ska kunna tillverka mer serotoniner vilket ger en mer balanserad hund och motverkar stress. 


Det foder som jag tror jag kommer satsa är Standart. Jag har fastnat för det när jag läser om fodret. 


  

Det är Svensk tillverkat. Det är ett miljövänligt foder då råvarorna är tagna från omgivningen. Laxen tas från Norge då de är närmast men det innebär inga onödiga transporter. Det är också ett bra pris på fodret. De lägger inte ut onödiga pengar på reklam på sina påsar osv. 


Känns som ett foder med bra råvaror (innehåller inget MAJS) det är miljövänligt och det är ett bra pris på det! Till och med Arrac Royal foder är dyrare. 


Sen får vi se vad Arrac tycker om fodret och hur magen mår på det! Man får inte glömma att titta på sin hund hur den verkar må och hur pälsen ser ut osv!


Jag tror det blir detta    Jag lovar att tala om hur Arrac ser ut och blir på detta foder!

Av Emma Hammar - 26 oktober 2010 12:33

Vaknar av att hundarna skäller på ungarna som skriker vid busshållsplatsen. Somnar om. Vaknar av att munnen är snus torr! Kan inte andas med näsan och sover med öppen mun... Kändes lite mupp...


Går upp och in på toa. Sitter där jag sitter och så knackar det på dörren! Hundarna tokskäller och där sitter jag    Skyndar mig! Telefonen ringer... slänger på mig morgonrock, struntar i telefonen och springer och öppnar....


... där står sotaren   jobbigt!


Den som ringde var husse som skulle påminna om att sotaren kommer... lite sent påtänkt! Japp så var det! Nu är jag vaken i varje fall   

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards