Hundreda

Direktlänk till inlägg 8 oktober 2010

GPS vs. Dogtracking

Av Emma Hammar - 8 oktober 2010 14:04

Kom precis in från spåret i skogen. Det blev ett riktigt härligt spår idag! Nu blandar jag dagens teknik med min hobby (hund) och har nu lagt till en App på min iphone så jag hade GPSen på när jag la spåret. Och så här blev dagens spår


  

Jag kom på mitt i spåret att om man pausar så får man en markering, vilket är super till att markera spår apporterna. Men de två första glömde jag så jag ritade till dem ungefär där de låg. Starten är inte riktigt exakt då jag stod på vägen när jag startade   


Spåret data

620 m

2h liggtid

skog/grusväg/äng 

Mulet, fuktigt och blött ca 10 grader 

5 vittrningspinnar 


Arrac spårade superfint. Hans längsta spår hittills. Det blev terräng övergångar och korsade en grusväg. Han fick också ett spårupptag från vägen. Jag körde bil dit så det fanns inga spår av mig på vägen   


Han tog alla apporterna. Den andra hade han lite bökigt att hitta. Jag såg när han fick in den i nosen och han letade ordentligt och tog på sig en stund innan han hittade den. Jag har lagt en pinne ungefär här i ett tidigare spår och den bommade han. Så det är någonting med marken där. Det är gammal sump terräng tror jag. Han fixade ju det idag fast det var svårare än alla de andra pinnarna. 


Jag trodde att han skulle bli trött i det här långa spåret men han klarade det galant. Jag har gjort ett par 500 meters spår och dessa har gjort honom riktigt trött innan han har nått slutet. Idag höll det hela vägen! Duktig kille   


Jag har ju börjat spåra oftare igen eftersom jag struntar i agilityn just nu. Det ska bli minst 2 spår i veckan. Vi spårade i söndags, tisdag och idag (fredag) kanske spårar på söndag också och då blir snittet 2-3 ggr i veckan. 


Satt och räknade alla Arracs spår (eftersom jag har dagbok på precis ALLA hans spår) och vi har bara lagt 42 st spår i hans liv...   Trodde det var mer, tycker att vi spårar rätt så ofta...


Nä nu ska jag göra mig i ordning för att dra till jobbet. Trött och glad hund som nog bara kommer att sova medan jag är borta   

 
 
Camilla

Camilla

8 oktober 2010 17:22

Ok nu måste jag köpa en Iphone.

http://www.harligahundliv.se

 
Camilla

Camilla

8 oktober 2010 17:32

Tog en titt via vovve också =)

http://www.harligahundliv.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Tina & co

9 oktober 2010 20:03

Häärligt att spåra:-) Kul att det går så bra för er..ha en skön helg!
Bye bye Tina & co

 
Petra o Fly

Petra o Fly

11 oktober 2010 18:14

Hej! Jag har en halvsyster (Fly) till din Arrac och hittade hit via Maja och Link's sida. Måste bara få veta vad appen du hittat till iPhone heter?
Riktigt kul att kunna se hur det egentligen ser ut när man lägger spår. =)
/Petra o halvsyster Fly

http://tailwave.wordpress.com

 
Emma & Arrac

Emma & Arrac

11 oktober 2010 21:48

Appen jag använder till min iphone heter RunKeeper för er som är sugna! Gratis att ladda hem!

http://www.hundreda.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Hammar - 26 maj 2013 22:57

Nu vill vi starta om med en ny blogg och med ny motivation för träning och livet med hund! Den här kommer ligga kvar vill inte radera alla minnen, framförallt inte eftersom Zelda finns med här      NYA BLOGGEN ...

Av Emma Hammar - 25 maj 2013 23:28

En spännande dag och kollat på ett par hundars MT. Kul och spännande! Det är första gången jag ser det nya. Jag såg en Rottistjej och en Aussiekille båda snart fyra år. Bilden är på Disco som inte var ett dugg rädd för dumpen! Precis som han träf...

Av Emma Hammar - 24 maj 2013 12:47

Mitt och Arracs akilleshäl i lydnaden är fotgåendet! Ja varför då? Matten verkar tycka att det var det tråkigaste att träna helt enkelt    Jag har nog också gjort alla tabbar man kan så alla dessa känner jag till väl    Nu då ska vi se om jag lyckas ...

Av Emma Hammar - 23 maj 2013 21:06

Lite miljöträning blev det innan vi skulel in till Jessica Pelz för återbesök. Jag gillar att han börjar få ett fint lugn i milöer och bara kan lägga sig fint när jag sätter mig.       Jessica hade massor med positivt att säga. Vi är på rätt...

Av Emma Hammar - 22 maj 2013 15:02

Jag och Arrac drog till Norrtälje för att möta upp Angelica och hennes hundar Bowie och Ink för en promenad. Vi har var ute i 1,5h och strosade runt i lugnt tempo. Arrac blir påverkad av tempot och kan lättare bli stressad vid ett hundmöte än om vi b...

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards