Hundreda

Alla inlägg under oktober 2010

Av Emma Hammar - 5 oktober 2010 18:26

Ja äntligen är det valp på gång! Arrac ska få en bror som ska heta Jack. Ja ja lite lurningoch lite Alvar... Camilla ska få valp den 1 januari. Triss hade minst 4 små valpar i magen!!! Känns som det är jag själv som ska skaffa valp :) Har verkligen längtat tills jag och camilla ska träna hund tillsammans... ja våra egna hundar. Arrac ska få sig en liten Flat kompis :) längtar så!

Av Emma Hammar - 4 oktober 2010 23:14

Japp jag spårade imorse som jag sa att jag skulle göra. Ett svårt spår på 400m med kraftig vind på en äng på höjden. Han klarade det bra och det var häftigt att se HUR han löste det.


Sen så har min iphone kommit idag    Ska bli kul att kolla igenom hur det fungerar men måste vänta till imorgon så skalet har torkat

Av Emma Hammar - 4 oktober 2010 09:06

Nu har jag fått datum till nästa utbildning jag ska gå! I januari börjar jag plugga tävlningslydnad   Ska bli så kul. Ska gå den för Vinna Hundcenter nere i Vårgårda. Jag och två kompisar har beställt en liten specialare vad gäller utbildningen.   


Så jag tar examen i Januari på problemhunds utbildningen och helgen efter den åker vi ner till Vårgårda för vår fösta helg med tävlingslydnad. 


Som jag har sagt så kommer jag satsa på lydnaden nästa år! Både med utbildning och med Arrac    Är så taggad!!!

Av Emma Hammar - 3 oktober 2010 19:55

Det har varit ganska mycket att göra idag. Först kursen på förmiddagen i 1,5h och sen hem och äta (hann ju blogga lite också   ) Sen vidare till Vallentuna och ha en lite beställningskurs på 1,5h. Så det var bara 3h rent jobb men det tar ju lite tid att sitta och åka så hela dagen har rusat iväg. Det har varit lagom att göra idag, ingen stress men ändå en hel del att göra.


Robert har gjort plommon marmelad medan jag har jobbat. Det är på våra alldeles egna plommon också! Jag hade tänkt att göra det men vart tog tiden vägen...? Tur att jag har min underbara Robert    Vet inte ens om jag tycker om plommon marmelad men det vore ju synd att låta dem ruttna bort!


Det som står på schemat nu är att skriva dagböcker för utbildningen så det lär ju ta sin lilla tid... 


  • Imorgon är det att köra buss, ska träna Arrac på morgonen och försöka hinna lägga spår innan jobbet. 
  • Tisdag vet jag inte hur den ser ut har något som kallas dagkommendering på mitt jobb. Så imorgon någon gång mitt på dagen får jag reda på vilka arbetstider jag har på tisdag. 
  • Onsdag har jag 3 problemhundar att träna och det tar 1-2h per ekipage. Då har jag att göra!
  • Torsdag ska jag jobba på hunddagiset - Har hoppat av agilitykursen så vi åker hem efter dagis.
  • Fredag ska jag jobba på bussen... (schemat för fredag får jag på onsdag...)
  • Lördag ska jag på heldags seminarium med Anders Hallgren
  • Söndag börjar jag och Camilla spårgruppen

Så ser den kommande veckan ut. Ååå juste imorgon får vi reda på om Camilla kommer bli med valp runt nyår! Triss som blev parad för några veckor sedan ska på ultraljud imorgon runt två tiden så nu håller vi alla tummarna på att det ligger massa små pojkvalpar i magen på Triss! Hon är en otroligt fin Flat tik!!!! Så spännande!

Av Emma Hammar - 3 oktober 2010 13:07

Kommer nyligen hem från kursen i vardagslydnad 2. Det är ett härligt gäng med 8 ekipage med många olika raser. Det är kul med så olika individer vi har

  • Japansk spets
  • Leonberger/Schäfer
  • Schäfer/Husky
  • Mini Aussie
  • Cocker/cavalier king Charles 
  • Labbe/Amstaf 
  • Tibbetansk Spaniel 
  • Golder retriver 

Många härliga individer - både hundar och männsikor. De verkar ha kul på kursen i alla fall. De pratar med varandra och har det trevligt även i pauserna. 


Vi körde på med lekträning, koppelträning/följsamhet och apportering. Nästa gång blir det inkallning och mer stadga på deras vardagsmoment som sitt/ligg/stå. Även då kör vi apporteringen. 


Nu ska jag vidare till nästa kurs. Har ett gäng på 4 personer som har beställt en kurs av mig ute i Vallentuna. Ska bli spännande. Två av dem har gått kantarellkurs för mig men det blir två nya individer för mig att lära känna, eller fyra blir det - två hundar och två människor. Spännande! 

Av Emma Hammar - 2 oktober 2010 21:21

Det blev spår med Arrac och här blev resultatet av det första spåret. Det syns att vi inte har spårat på två veckor. Han är flamsig och yvig i spåret. Vi gjorde två spår och det här var det första.


Nya försvåringar är sand och det ligger i en sluttning. 


Av Emma Hammar - 2 oktober 2010 14:36

Nu var det dags för nosarbeteskursen igen. Den ligger fördelat på 3 tillfällen varannan vecka. Det är en prova på kurs och idag var det ID-spår på schemat, förra gången personspår och nästa gång blir det uppletande. Det är ett härligt gäng på kursen och det blev mycket skratt och prat. Alla verkar nog hitta sina favoriter bland dessa grenar. 


Nosarbetet ligger mig varmt om hjärtat och det är ett måste för alla hundar om du frågar mig. Sen vilket nosarbete spelar ingen roll bara de får använda sin fantastiska nos!


Så jag har varit ute och jobbat i skogen i 4 h. Först kursen och sen privatträning efter det. En tjej som missade förra tillfället och ville ta igen det. 


På vägen hem la jag två spår till Arrac. Det är ny terräng och underlag nu ligger 90% av spåret i sand! Ska bli spännande att se hur det går. Ska försöka få med mig min underbara kille och se om han vill filma så kan jag lägga upp den senare idag. Arrac har inte spårat på 2 veckor!!! Katastrof! Men det har varit mycket annat och jag ska inte jobba sönder min lilla hund. Men nu är det lite omprioriteringar i våra liv som behövs och det behöv MER spår för plutten!


Återkommer!

Av Emma Hammar - 1 oktober 2010 23:44

Jag älskar att se när hundar har en uppgift, ett syfte och ett arbete. Våra hundar SKA få arbeta så är det bara. Även om vi har vår hund till sällskap så kan den också jobba. Man måste inte ut och träna lydnad på klubben eller spåra i skogen. De finns massa roliga saker för alla hundar som kan bli just deras arbete! 


Jag såg nämligen en Schäfer som var ledarhund idag. Han hade arbetstecknet på som husse håller i. Han hade även en blindkäpp för säkerhets skull. Schäfern var tålmodig och gick i husses takt och visade vägen. Ja om hunden är så bra varför ska gubben ha käpp för??? Jo för det finns några saker som hunden inte tänker på tex trottoar kanter eller trånga utrymmen så husse skulle kunna gå in i ett staket medan hunden går mellan. Men självklart kan man träna in flera av dessa finesser om man vill. Hunden skulle kunna stanna vid alla kanter osv. 


Men det var så härligt att se dem jobba tillsammans. Här har vi en hund som verkligen får arbeta varje dag. Hunden har ett syfte och en uppgift. Hans husse klarar sig inte utan honom. Han såg väl motionerad ut, han får säkert "ledigt" och springa lös när husse sitter på en bänk. 


Har din hund ett arbete? I så fall vad gör du med din hund?

Gör du ingenting med din hund? I så fall kan vi ge varandra tips och råd! 


Hundar är till för att få arbeta! 

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards