Hundreda

Alla inlägg den 5 december 2010

Av Emma Hammar - 5 december 2010 20:48

Nu är Frasses vinst påväg!


Vad ska vi ha för månadstävling den här gången då? Nu tänkte jag att man får på sig december och januari eftersom det är jul och allt. Vi får inte glömma bort hundarna och jag tänkte vara lite bussig mot er så ni inte behöver träna ihjäl er   


TEMA nästa tävling??? Förslag?

Av Emma Hammar - 5 december 2010 20:06

Oj vad trött jag är! Jag borde vara van vid intensiva dagar med massor med information. Men jag tror att jag skulle behöva lite vila och återhämtning mellan allt bus jag hittar på...


Mycket nya saker, gamla saker och saker som man har funderat lite på sen tidigare. Kursen känns som ett pussel där man har haft några bitar, och man får flera nya bitar så man kan börja bygga rätt på pusslet. Så nyttiga saker som vi har fått med oss och så bra att jag gick den här kurden INNAN jag börjar tävla. 


Vi gjorde övningar idag som handlar om oss själva. Vi fick träna vad vi ville med hunden det var i sig oväsentligt. Gruppen skulle sen kolla på bara mig och se HUR jag sköter mig. Jag valde att träna hopp-stå och att fokusera på bara mig och hunden oavsett vad som sker runtomkring mig. Jag fick mycket bra kritik över hur bra jag kunde behålla fokuset. De andra började kritisera min hundträning fast det inte var det som de skulle titta på men en kunde inte låta bli. Hon sa inget elakt alls men hon började diskutera detaljer kring min hundträning med de andra, så jag HÖR. Nu var det någon av de andra som sa att vi ska inte prata om hennes hundträning utan de ska titta på mig. 


Sen när vi gick igenom detta med hela gruppen och Niina så fick jag mycket beröm av min grupp som sa att jag kunde hålla fokuset på mig och min hund trots allt som sas om min träning. De pratade om andra tips som jag kunde pröva men jag höll fast vid vad jag tränar, jag visste ju vad jag ville ha utav träningen. Sen är jag i en så tidig fas i hopp-stå så jag formar bara ett beteende än så länge. Men jag hörde lite hur en av tanterna verkligen förstod VAD det är jag tränar och vad jag klickar och belönar för. 


Så det var ju kul att få ett kvitto på hur jag lyckas koppla bort det som jag hör omkring mig. Även om folk i väl mening kommenterar träningen för att hjälpa mig så stör de ju fortfarande mitt och hunden fokus. Alltså kan man vänta tills man tar en paus men hunden och SEN gå in på detaljer i träningen. 


Jag fick höra lite annat positivt också som jag tar med mig. En av tanterna (det var bara tanter och några under 30) sa till mig att Arrac är väldigt duktig för sin unga ålder och att det inte märks att det är första hunden jag tränar för tävling   


Vi har också fått lära oss att börja suga åt oss allt positivt så vi mår bra och blir glada - så det är klart jag suger åt mig när man får höra så fin kritik!!!


Dagens övning nummer 2. Arrac tittar på och lär sig *hehe* Här tränar vi på rutiner mellan och innan momenten.

  

Vi tränade på ingång på plan och sen linförigheten. Ja vi gick bara några steg efter kommandot fot. Det var ju inte linförigheten i sig vi tränade på utan rutinen innan!


Sen körde vi läggandet under gång. Här har jag fått tips som kan hjälpa mig att gör det tydligare för min hund. Tidigare så kan Arrac lägga sig under fotgåendet för att han tror att han ska köra läggande    Tydligare rutiner gör det bussigare mot hunden och jag själv har ett moment mindre att vara nervös över på tävling för jag vet att jag och min hund klarar av det vi ska göra!   


Skitkul och nyttig kurs! Nu ska vi ut och praktisera!  

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards