Hundreda

Alla inlägg den 19 december 2010

Av Emma Hammar - 19 december 2010 22:25

Ja nu börjar Arrac bli så stor att han måste hjälpa till hemma så länge han inte har ett jobb och kan betala hyran för sig!


Av Emma Hammar - 19 december 2010 16:36

Har målat lite nu när jag inte har något bättre för mig    Mycket kvar men nu har jag målat andra lagret på tavlan till vardagsrummet! 


  

Av Emma Hammar - 19 december 2010 13:04

... det är ju ett lyxproblem, eller hur? Camilla ska välja mellan 7 hanar och snart måste hon bestämma sig. Den 26 måste det vara bestämt och klart då de chippas den 27!  Det verkar vara en bra kull och alla är sociala och har föremåls intresse, de är som flattar ska vara helt enkelt. 


Det händer mycket från dag till dag så det är svårt att välja. Uppfödaren hjälper till såklart, men de försöker hitta den perfekta Camilla valpen! 


Några söta valpbilder


   

Av Emma Hammar - 19 december 2010 08:50

Tänkte börja med att köra lite träningstips i bloggen. Nu har jag ju månads tävlingen och fått förfrågan om lite tips så gör jag det här. 


Apportering från början 


De viktigaste bitarna när man startar apporteringsträning är följande och vad som behövs i tävlingen.


  • Motivation
  • Gripa
  • Hålla
  • Hämta 

Motivation är det absolut det viktigaste. Har hunden ingen lust så kommer man inte att få någon bra apportering. Här finns inget korrekt svar på hur man ska motivera sin hund. Alla hundar är olika och man måste hitta vad som är motiverande för just din hund. Med Arrac så fungerar leken bäst medan Zelda ska ha köttbullar eller rått kött. Så testa hemma först vad DIN hund gillar! Gör en lista över hur din hund värdesätter olika typer av belöningar. Hr du tidigare inte gjort detta så kanske du till och med lär dig något nytt om din hund. Testa olika godisar, olika leksaker, socialbelöning och självklart testa andra saker!


Gripa är nästa steg i apporteringen. Här gäller det att tidigt i träningen att man tänker på HUR man vill att hunden biter! Men inga höga krav alls till en början men du som förare måste ha i åtanke VART du vill komma med apporteringen så du har en klar målbild med hur din apportering ser ut. Här lägger du grunden för gripandet som hunden kommer att ha med sig i alla klasser när du tävlar. Gör du detta på skoj så är det upp till dig själv hur du vill ha din apportering, ingen kommer att döma dig. 


Jag vill att min hund ska bita med en bra teknik så det är lätt att ta den och lätt att bära med sig den och lätt att släppa. Det som jag anser är det stadigaste greppet är precis bakom hörn tänderna. Hunden kan här "låsa" käkarna och har ett bra grepp. Tar huden längre bak i munnen så måste hela hundens mun vara öppen och skulle föremålet glida så är det lätt att hunden tappar föremålet eller börjar tugga på den när det inte ligger bra i munnen. Ja mycket att tänka på. Men som sagt så ha klart för dig hur du vill att din apportering ska se ut innan du börjar, och framför allt innan du går vidare med träningen härifrån steg 2. 


Jag börjar alltid träningen med leksaker. Jag vill ha en bra apportering innan jag ens plockar fram apportbocken. Har du en hund som inte gillar att ha saker i munnen så hitta något som är "mindre äckligt" något litet, mjuk och bitvänligt? Tänk på hur föremålet är konstruerat till en början. Jag tar leksaker som påminner om en apportbock i sitt utförande. 


När gripandet ser bra ut så börjar jag lägga in kommando tidigt när hunden tar den självmant. Men så SKA gripandet vara BRA! SÅ när du döper beteendet "gripa i en sak" så vet huden HUR den ska gripa om den! Till en början så betyder kommandot ingenting. Men här börjar du döpa det medan hunden ändå skulle ta den. 


Här är det mycket olika hur folk tränar och när man ska lägga på ett kommando. Vissa vill ha allt klart innan man lägger på kommandot. Jag anser att här kan man lägga på kommandot tidigt eftersom det döper grunden för vad apporteringen går ut på, nämligen att ta föremålet bra. Sen lär jag in hunden att ta den i olika situationer, men då känner hunden igen vad den ska göra när den hör "apport". Självklart är apporteringen inte färdig på långa vägar men hunden känner igen och vet att den ska gripa bra!


Hålla - när vi kommer hit så ska hunden ha ett BRA gripande som är stadigt. Även om hunden tidigare nu i träningen bara griper och håller 1 sekund så kan du se om gripandet är fast och stadigt. Här lägger jag på tiden och olika störningar. Det är viktigt att man bara har ett kriterium i taget. Ha klart för dig innan varje träningspass hur du ska gå vidare och vad du ska kritera upp nu. 


När jag klickar/säger bra och belönar så släpper hunden och då är jag beredd att se till att föremålet alltid är i min hand och den faller aldrig till golvet. I de första övningarna håller jag föremålet tillsammans med hunden och jag släpper inte föremålet fören vi tränar just detta steg att HÅLLA. Jag vill att hunden redan från början ska få en målbild att föremålen ska hamna i matte/husses hand! Hunden får ingen möjlighet att springa iväg med föremålet och hunden får aldrig släppa det direkt på golvet.  


Även här slänger jag in ett nytt kommando - "loss"! När hunden ändå tänker släppa så lägger jag till kommandot loss. När hunden ska kunna hålla längre så behöver hunden klara och tydliga signaler på HUR länge. Apport är start kommandot och loss är slutkommandot! Tydligt! 


När hunden har kommit så här långt så kan hunden grunden i apportering. Jag börjar lägga på flera ströningar och belönar när hunden klarar av dessa så hunden blir säker i många situationer. Allt detta gör jag innan jag lägger på rörelser med apporten i munnen. Innan jag går vidare har jag dessutom lagt in flera olika föremål på detta sätt. Tre föremål kan vara en riktlinje innan man går vidare i träningen. Då har hunden förstått vad det går ut  på. Ta och gripa och hålla på kommando och detta med flera föremål och klara detta under olika störningar. 


Hämta är precis som allt annat, olika lätt för hundarna att lära sig. Har du gjort grunden här innan bra så kan vissa hundar vara snabba och fatta galoppen att ta den om du kastar den ett par meter, medan andra hundar tittar på dig som om du inte vore helt klok!


Här kräver vissa hundar ett litet steg i taget, min Zelda ligger på den här nivån. Man måste dela upp detta i massa SMÅ steg. Innan jag ens lägger den på golvet så kanske hunden måste ha den stegvis mot golvet innan hunden ens plockar upp den. Känn av din hund och hitta det som passar er. en hund kanske plockar upp den direkt och en annan behöver fem små steg mot golvet innan den vill plocka upp den!


När hunden kan plocka upp den så är det dags att lägga den längre bort. Men här blir det flera kriterium! Gå och hämta längre bort innebär att bära apporten i rörelse också! Kanske behöver din hund öva på att bära den i rörelse innan den ska plocka upp + bära i rörelse. Det du gör då är att ge hunden föremålet när den sitter/står och så går du ett par steg från hunden och se om hunden följer efter och klicka och belöna i rörelsen och var snabb med att fånga apporten. 


Olika problem

Ja man kan stöta på massa problem under vägens gång. Jag kommer inte att gå igenom dessa här. Men man kan få tugg, ointresse, vill inte släppa osv... 


Jag tänkte däremot ta upp det jag redan har nämnt lite tidigare om att lägga på kommando. Nu har jag skrivit att man börjar med "apport" men här är det så olika för hundar. Har du en hund som vägrar att släppa? Ja då börjar jag kritera upp avlämnandet innan jag lägger på "apport". Så var lite observant på din hund. 


Viktiga saker att tänka på

  • Ett kriterium i taget
  • Träna korta pass så hunden inte hinner bli trött. Om hunden börjar göra annat t ex tittar bort, nosar i golvet, kliar sig, alltså gör annat så är hunden antingen trött eller så har hunden inte förstått eller så finns inte motivationen där. 
  • Gå långsamt fram så du får en stadigt tärning (inte för långsam om hunden tröttnar!) - Skynda långsamt!
  • Ha en tydlig målbild innan du börjar. Skriv gärna ner hur du vill ha det och hur träningen går framåt. 
  • Innan du döper ett beteende var noga med att det är det du vill ha. T ex om hunden tuggar på apporten när du döper det så blir det jobbigt att få bort tugget...
  • Bra belöningar som passar din hund! 
  • Ha ett bra gripande innan du lägger på rörelse att hämta. 
  • Alla hundar är olika och olika raser har tendenser till olika saker. Vissa lär sig detta lätt medan andra inte. Tänk på vad du har för ras och individ och ha tålamod därefter. Alla raser kan medföra olika typer av problem i träningen. 

Tänk på att detta inte är en helt fulländad artikel om apportering. Det är lite snabba tips som jag har kokat ihop nu på morgonen. Men det är lite att börja med. Kanske hittar du något som du kan ha användning av i din träning?! Dessa steg räcker för att klara av månadens tävling    Det räcker inte till en tävlings apportering med det är början!


Apporteringen är större än så här så jag skulle kunna skriva många sidor om jag ska ta med allt! Hoppa att du har någon nytta av den här texten!

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards