Hundreda

Alla inlägg den 11 december 2010

Av Emma Hammar - 11 december 2010 18:21

Månadens tävling blir TEMAT  apportering!


Inte vilken appoertering som helst utan det ska gå att ha nytta av den i vardagen!


Den här månaden ska hunden lära sig att apportera så många olika föremål som möjligt. De ska vara så olika som möjlig med olika material och former. 


Här kommer ett litet förslag på 10 st olika föremål Arrac hämtar och apporterar till mig!



Den här gången har ni längre tid på er att träna eftersom det kan ta ett tag att lära hundarna detta. Framförallt om er hund inte kan apportering. 


Tävlingen avgörs den 31 januari 2011


Nu gäller det att ligga i med träningen. Först måste hunden kunna gripa ett föremål från marken och sedan lämna av till dig. Sedan ska hunden kunna göra detta oavsett föremål som du lägger fram! 


När ni lämnar ert bidrag så vill jag först veta vart ni står idag med apporteringen. Lägg ut en film på ert första träningspass. Om det är att lära hunden att apportera ett föremål så vill jag se det. Kan din hund redan apportera så visa det. Ni som redan kan har jag lite högre krav på. Då vill jag att ni lär hunden kommando på de olika förmålen...


T ex 

  • Hämta "mobilen"
  • Hämta "saxen"
  • Hämta "tejpen" Osv....

Att lära  hunden detta har man mycket nytta av i vardagen. Kan komma en senare tävling men nytto hund!   


OBS! Ni som ska tävla tänk på att ha snygga gripanden oavsett föremål så ni inte sabbar er apportering!


Anmäl er i detta inlägg!

Av Emma Hammar - 11 december 2010 15:36

Skönt att vara ledig! Konstigt att inte ha något speciellt att göra. Var ute med Arrac i över 2h - Jätteskönt att veta att man inte måste stressa, man kan gå så länge man vill!


Stannade hos Frida och lekte (Mina föräldrars Schäfer tik) så hundbus han vi med också. Arrac har lek med Elias 6 år. 


Tränat lite apportering också mer om det snart... 


Inga sura gubbar idag - TACK OCH LOV! Han var ute före oss. Jag gick ut när jag såg att han var på väg hem! Han är ute och går minst 2h/dag varje dag så jag möter honom ofta   

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards